Følg os

Sundhed

Så stor betydning har din søvn for din fysiske form

Sundt liv

Din søvn bestemmer, om du får nok ud af den motion, du dyrker. Mangel på søvn kan derfor trække ned på udbyttet af din indsats. Derfor er søvn altså en vital del af at opnå de ønskede resultater med din træning.

Manglende søvn kan påvirke din træning og resultaterne heraf på mange punkter. Derfor er det vigtigt, at du ikke undervurderer vigtigheden af dette. Det kan du blive klogere på herunder.

Sådan påvirker manglende søvn din træning

  1. Du præsterer ikke optimalt: Får du ikke nok søvn om natten, så når dine muskler ikke at genopbygge sig selv. Det medfører, at de ikke kan præstere optimalt, når du træner.
  2. Skader forekommer oftere: Træning nedbryder dine muskler. Får de ikke tid til at regenerere under søvn, så bliver de små skader ikke repareret. Det kan resultere i større og tilmed livsvarige skader.
  3. Du vil være træt og uoplagt: Søvnmangel giver naturligvis også mangel på energi og overskud. Det vil gøre det sværere at komme afsted til træningen, uanset hvornår på dagen du træner.

Det er ikke kun mængden af søvn, der er vigtig

Der er mange, der tror, at det kun er mængden af søvn, der er vigtig. Det er dog ikke tilfældet. Det er i lige så høj grad vigtigt, at kvaliteten af din søvn er i top. Det kan du kun sikre ved at have en rigtig skøn seng.

Hvis du gerne vil sove godt om natten, så bør du vælge en continental seng. Det er en seng, der består af tre madraslag. Den er sammensat med henblik på at sikre den bedst mulige komfort under brug.

Valg af seng handler om egne behov

Der findes ikke én bestemt type seng, der altid er det bedste valg. I stedet handler det om at vælge en seng, der passer godt til netop de krav, du har. Netop derfor skal din seng vælges med største omhu.

Hvis du foretrækker at kunne indstille sengens position, så er en elevationsseng det bedste valg. Ønsker du blot en komfortabel søvn, så er en kontinentalseng med tre madraslag en ideel løsning.

I alle tilfælde er det dog vigtigt at vælge din nye seng med stor omhu. Den skal vælges med et stort fokus på de krav og behov, du har. Det hjælper dig nemlig med at sikre, at du foretager et fornuftigt valg. Held og lykke på jagten efter den perfekte seng til dig og din udkårne.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sponsoreret

De bedste behandlingsformer inden for sport og sundhed

Akupunktur

Uanset om man er en aktiv sportsudøver eller bare godt kan lide at gå en tur i skoven til hverdag, så kan man altså godt komme ud for skader og smerter i led og muskler. Det er helt naturligt, når kroppen udsættes for fysisk aktivitet, at den til tider reagerer med smerter og irritation. Heldigvis kan der gøres noget ved problemet med moderne behandlingsformer.

Tidligere alternativ behandlingsform opnår massiv popularitet

Har du før prøvet at blive behandlet med akupunktur? Hvis ikke, så kan vi her forklare i korte træk, hvad denne behandlingsform i virkeligheden går ud på. Akupunktur er tidligere blevet set som værende en alternativ behandlingsform, men i dag bliver den flittigt brugt af alle, der har smerter i muskler og led. Akupunktur går ganske enkelt ud på, at man får stukket små nåle i de områder på kroppen, der kan afhjælpe eventuelle skader. Nålene går dermed ind og frigør smerten og kan derfor i mange tilfælde behandle folk for deres uheldige sportsskader.

Udover at akupunktur kan behandle folk for deres sportsrelaterede skader, så kan denne behandlingsform også tilbyde hjælp til mange andre lidelser. Har du for eksempel en tendens til at få migræne, så kan du ved hjælp af de små nåle afhjælpe den uudholdelige smerte, en migræne kan pådrage et menneske. Selv gravide kan få gavn af akupunktur. Oplever du en masse kvalme i forbindelse med din graviditet, så kan du altså også nemt blive behandlet for dette med akupunktur.

Behandling mod smerter i ryg og nakke

Som seriøs sportsudøver skal der ikke meget til, før man oplever ryg- og nakkesmerter. Disse smerter kan være forfærdelige at have, især hvis man er vild med at dyrke sport og fitness. Er du derfor en af dem, som døjer med slemme smerter, så kan du med fordel tage kontakt til en kiropraktor. En kiropraktor kan i rigtig mange tilfælde afhjælpe smerter i musklerne omkring nakke og ryg.

Er du derimod interesseret i at få løsnet op i kroppens led og muskler, så kan en professionel massage være vejen frem. Der findes et væld af sportsmassører såvel som fysioterapeuter, der kan hjælpe dig med at få løsnet op i kroppen og dermed slippe af med de mange spændinger. Dette kan være en rigtig god investering, hvis man vil holde sin krop sund og stærk i mange år frem.

Alt i alt er ovenstående behandlingsformer super gode til at få kroppen tilbage i god form. Pengene til disse behandlinger er i de fleste tilfælde givet godt ud, ifald du vil fortsætte med at dyrke sport og leve et sundt liv uden smerter og spændinger.

Læs mere

Sundhed

Tips til at undgå at fryse efter endt træning

Sportsmand drikker vand

Det er vigtigt at holde varmen efter endt træning. Det sikrer nemlig, at du restituerer bedre, hvis du får skabt en god temperatur i dit hjem. Derfor er det også vigtigt, at du vælger at sætte fokus på dette.

Der findes dog en lang række gode måder, hvorpå du kan holde på varmen. Det er ikke noget, der kræver, at du har en stor brændeovn, du kan sætte dig foran. Der findes nemlig mange andre måder at holde på varmen på. Disse vil vi hjertens gerne præsentere dig for.

1. Køb en biopejs

En biopejs er ikke blot en god måde at skabe varme på. Den kan også være med til at skabe hygge i det rum, den er monteret i. Det er en blanding af disse to ting, der har været med til at gøre biopejse populære.

Det er dog ikke alle, der har overvejet at få en biopejs ind i stuen. Det skyldes typisk, at de ikke er bekendt med, at det er en pejs, der både kan skabe varme og hygge. Det er dog noget, du bør tage op til overvejelse.

Hvis det er noget, du har gjort dig tanker om at investere i, så kan du blive klogere på biopejse, brugen af dem, og hvordan de fungerer som varmekilde på Varmekilder.dk. Det kan med garanti få dig overbevist.

2. Hop ind under tæppet

Det behøver ikke at være avanceret at holde på varmen efter endt træning. Du kan blot hoppe ind under tæppet og smide dig på sofaen. Det er ikke sværere for dig at undgå at fryse, når du er færdig med at træne.

Hvis du gerne vil gøre det hyggeligt, så kan du eventuelt lave en kop te. Hvis du skal sidde med tæppe på, når du sidder i sofaen, så kan du lige så godt gøre det ekstra hyggeligt, og det kan en kop te hjælpe dig med.

Endvidere er te også en drik, der er varm, hvorfor den kan varme dig op, hvis du har været ude at løbe i det iskolde danske vintervejr. Derfor er et tæppe og en kop te opskriften på den perfekte restitution.

Undervurdér ikke vigtigheden af varme

De fleste er bekendt med vigtigheden af at restituere efter endt træning. Dine muskler skal have mulighed for at blive genopbygget. Det sker ikke uden ro og restitution, og det er nemmere at opnå, hvis du har det varmt.

Læs mere

Sundhed

Løb dig til et sundere hjerte

Hjerte

Hvis du er interesseret i at vide, hvordan og hvorledes du kan forbedre din hvilepuls og gøre dit hjerte stærkere, så er du kommet til det helt rigtige sted. Vi vil nemlig herunder gerne informere dig om, hvordan et sundt hjerte er med til at øge din evne til at præstere, når du udfører hårdt fysisk arbejde. Hele kroppen fungerer nemlig som et stort kredsløb, hvor hjertet spiller den vigtigste rolle.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at løbetræning og konditionstræning generelt er med til at træne dit hjerte. Du vil i dette skriv kunne læse mere om, hvordan dit hjerte helt konkret er med til at bestemme, hvor god din kondition er. Derudover vil vi også give dig et par forslag til, hvordan du kan regne ud, hvor sundt dit hjerte er.

Hvilken rolle spiller hjertet i forhold til min kondition?

Når vi snakker om, hvorledes hjertet har noget at sige i forhold til din kondition, så handler det i virkeligheden om, hvor godt dit hjerte er til at sende den mængde ilt, du optager, ud i kroppen.

Hver gang dit hjerte slår et slag, tilføres blodets celler en mængde ilt, som de så omdanner til energi. Denne energi bruger du derefter, når du motionerer. Et sundt hjerte vil kunne tilføre den nødvendige mængde ilt og energi ud i kroppen på ganske få slag. Dette er grunden til, at man ønsker at have en lav hvilepuls til fordel for en høj hvilepuls.

Med hjertets essentielle rolle er det vigtigt, at det kan distribuere den nødvendige mængde ilt uden at bruge store mængder energi. Ligesom de fleste andre muskler i kroppen, så kan denne muskel også trænes op og blive stærk.

Jo stærkere dit hjerte er, desto mindre energi skal det bruge for at tilføre ilt til din krop. Dette er enormt vigtigt for især sportsudøvere, der har et særligt stort behov for ilt og energi. Hvis dit hjerte kan fordele ilten hurtigt og uden besvær, vil din kondition automatisk blive bedre. Der er altså en tydelig sammenhæng mellem hjertesundhed og kondition.

Hvordan udregner jeg mit hjertes styrke?

Du kan udregne dit hjertes styrke ved at foretage en testmåling af din hvilepuls. Som nævnt ovenfor, så er en lav hvilepuls i din test klart at foretrække, idet det udtrykker, at dit hjerte er stærkt og kan fordele ilt på få slag. Er din hvilepuls derimod høj i din test, anbefaler vi, at du dyrker konditionstræning, som vil være med til at styrke dit hjerte på længere sigt.

Der findes et hav af konditions test, som du med fordel kan tage, hvis du ønsker at indsamle data omkring din egen krops kondition. Det kan være med til at motivere dig til at komme i endnu bedre form.

Læs mere

Sundhed

En aktiv hverdag giver overskud til mere

Golfbane

Danmark er et land, hvor vi gerne vil være aktive. Flere og flere bliver aktive i fitnesscentre, og mange er aktive i forskellige foreninger. Derudover er løb og cykling meget populært, og dette er der en god grund til. En aktiv hverdag kan være med til at give mere energi. Det kan være hårdt at komme i gang, men når man først er blevet bidt af det, så kan en løbetur eller lignede være svært at undvære i hverdagen. De fleste vil også opleve, at aktivitet, hvor man kommer ud for at røre sig, giver mere energi i hverdagen. Det kan blive lettere at lette sig fra sofaen og få ordnet de ting, man skal gøre i hjemmet. Man kan lettere overskue de mange opgaver, som hverdagen byder på, og derfor findes der flere gode grunde til at være aktiv i hverdagen.

At være aktiv giver flere sociale relationer

Man kan være aktiv på mange måder, og det kan foregå alene eller sammen med andre. For mange giver det at være aktiv sociale relationer til andre mennesker, så man ikke blot omgås med kollegaer på arbejdspladsen. I mange foreninger arrangeres der forskellige events, og dette kan være i form af hygge, fest, foredrag eller små rejser til sportsbegivenheder. Mulighederne er mange, men det vigtige er, at der findes ildsjæle, som gerne vil bruge tid på at arrangere disse events. Som aktivt medlem i en forening bør man derfor støtte op om de frivilliges arbejde, så de oplever opbagningen, som betyder alt for en forening. Aktivitet i en forening kan give mange gode oplevelser, og de gode oplevelser bidrager til at skabe mere livsglæde.

Tag alle de oplevelser du kan få – det giver en større livserfaring

Vi har kun et liv, og derfor er det med at tage alle de oplevelser, man kan få. Gode oplevelser findes ikke, hvis man aldrig tager en chance. Det at overskride nogle grænser kan styrke selvtilliden og booste livsglæden. Derfor bør man ikke holde igen, når mulighederne byder sig, men man bør springe ud i det og på denne måde lære sig selv bedre at kende. Hvis man kender sine grænser, så ved man, hvad man kan, og dette kan være en stor fordel i arbejdslivet men også privat.

Få råd til flere aktive oplevelser

En begrænsning for oplevelser kan være økonomien, og det er ærgerligt at sige nej, fordi man ikke har råd. Hvis man siger nej til noget, som man virkelig gerne vil, så bør man undersøge chancerne for at få råd alligevel. Dette kan ske ved at tage et lån eller ved at omlægge sine lån. På monni.dk er det nemt at få et overblik over dine lånemuligheder, så du kan sikre, at du optager det lån, som bedst kan betale sig i din situation. Samtidig har du mulighed for at indtaste dine nuværende lån, så du kan se, om du kan spare penge ved at omlægge dine lån. Dette kan derfor bidrage til at give råd til aktive oplevelser.

Læs mere

Motion

Iværksætter med en travl hverdag? Sådan finder du tid til sport

Træning i jakkesæt

Det er generelt ikke ret nemt at finde tid til det hele i en hektisk hverdag – især ikke når man er iværksætter. Ofte har man en masse ting at se til, når man er selvstændig, og da man har mange funktioner i det daglige, er det mange gange nemt at springe over motionen. Det er dog vigtigt, at man husker at prioritere sport og motion, da det i høj grad er med til, at vi som mennesker fungerer optimalt i en hektisk hverdag.

Vi kommer herunder med nogle gode tips til, hvordan du kan finde endnu mere tid til sport i din dagligdag, iværksætter eller ej.

Vær ikke bange for at outsource opgaver

En af de ting, man som iværksætter skal blive god til, er at outsource de opgaver, som man ikke selv er god til. Man skal holde sig til de ting, man kan finde ud af, da det er dér, man bringer værdi til virksomheden.

Har man eksempelvis en opgave på to-do listen, der lyder på at skulle oversætte en tekst fra dansk til engelsk, men er man ikke særlig dygtig til engelsk grammatik, så vil vi klart anbefale at få en udefra til at læse korrektur på engelsk. På den måde kan man frigøre en smule tid til sport og motion, hvilket i sidste ende vil skabe et markant bedre fundament for både dig og din virksomhed.

Det behøver ikke at være dyrt at outsource korrekturlæsning og andre praktiske opgaver. Outsourcing skal alt andet lige ses som en investering i både virksomheden og en selv. Du skal som sagt bruge tiden på det, som du er god til, og du skal endvidere tænke over, hvordan du optimerer din egen effektivitet. En af måderne er at motionere og dyrke sport. Det kan nemlig give dig en masse ekstra energi til at give den gas på jobbet.

Lav en god to-do liste

Hvis du endnu ikke laver to-do lister, så er det på høje tide at komme i gang med dette. Disse lister vil nemlig være med til at give dig det fornødne overblik over din hverdag, så du altid foretager dig noget, som der er gavnligt for virksomheden. Ellers kan man hurtigt komme til at falde hen på de sociale medier, hvilket næppe giver din virksomhed værdi.

Læs mere

Sundhed

Lider du af gigt? Så kan hjælpen være nær

Gigt

Gigt er en af de hyppige kroniske sygdomme, der rammer os danskere. Faktisk lider 700.000 danskere af forskellige former for gigt, hvor slidgigt er den mest udbredte form for gigt. Mere end 500.000 danskere menes at have slidgigt, hvorfor der undersøges med hastige skridt, hvordan gigt behandles på bedst mulig vis.

Behandling af gigt kan være en udfordring

Gigt er en af de sygdomme, som kan være meget svære at behandle. Ved slidgigt befinder vi os et sted i kroppen, hvor det ikke bare er at operere noget væk eller give noget smertestillende. Smerterne kan være næsten uudholdelige, hvorfor det kræver en ekstra hård indsats at få slået smerterne ned.

Smertestillende medicin mod gigt er hårdt for kroppen, men kan være nødvendigt for gigtpatienter i bestræbelserne på at få en nogenlunde almindelig hverdag til at hænge sammen.

Lindring af smerterne er af høj prioritet

I og med at gigt ikke kan kureres, så er lindring af smerterne som følge af sygdommen utroligt højt på prioritetslisten, når læger og forskere kigger på, hvad der kan gøres. Har man fulgt med i medierne de seneste år, er der ofte blevet kædet en sammenhæng mellem cannabis olie og lindring af kroniske smerter.

Cannabis olie menes at kunne lindre smerter, men i og med der er begrænset med forskning inden for området, er der mange argumenter for og imod. Eksperter interviewes med jævne mellemrum hos de danske medier, og det kan være svært at finde hoved og hale i, hvad der er fakta, og hvad der er hypoteser.

Ønsker du at gøre dig klogere på cannabis olie, bør du sætte en dag eller to af til at læse de forskningsresultater, der indtil videre er kommet ud. Vi kan derudover henvise til følgende hjemmeside: http://www.cannabis-olie.dk/.

Cannabis olie kan i dag lovligt udskrives til danskere via recept. Det er de enkeltes læger, som afgør, om det er aktuelt for den enkelte patient. Vær dog opmærksom på, at det er i en medicinsk forsøgsordning på nuværende tidspunkt.

Læs mere

Populære indlæg