Følg os

Kost

Disse kosttilskud er danskernes favoritter

Piller

Mere end hver tredje dansker spiser vitaminer året rundt. Yderligere 12 procent vælger dog blot at supplere kosten med vitaminer i vinterhalvåret. Endvidere har 9 procent af danskerne en tendens til at ty til kosttilskud, hvis de oplever et særligt behov. Det kan eksempelvis være i forbindelse med sygdom.

38 procent af danskerne tager kosttilskud som en ekstra sikkerhed, mens 24 procent tager tilskud, fordi de er af den opfattelse, at de er i underskud. 21 procent har angivet, at de tager kosttilskud for at kompensere for en usund kost, der ikke er varieret nok.

Danskerne foretrækker multivitaminer og D-vitamin

Det er klart multivitaminer, der befinder sig i toppen over danskernes foretrukne tilskud. På andenpladsen finder du D-vitamin, mens tredjepladsen bliver indtaget af fiskeolie. Der er mange danskere, der indtager én eller flere af disse kosttilskud på daglig basis. Også andre kosttilskud er populære.

Herunder følgere en top 10 liste over danskernes foretrukne kosttilskud. Procenttallet angivet efter selve kosttilskud er et tal for antallet af danskere, der inden for det seneste år har taget det givne kosttilskud.

  1. Multivitaminer – 57 %
  2. D-vitamin – 44 %
  3. Fiskeolie – 35 %
  4. Kalk – 28 %
  5. B-vitamin – 24 %
  6. C-vitamin – 23 %
  7. Jern – 15 %
  8. Mineraler (gælder også zink og magnesium) – 15 %
  9. Urtemedicin – 7 %
  10. A-vitamin – 6 %

Hvorfor er multivitaminer favoritten?

Det er de færreste, der anser det som en overraskelse, at listen toppes af multivitaminer. Det er nemlig en allround-løsning til personer i alle aldre. Det er et kosttilskud, der har et indehold af mange vitaminer, der er givende for kroppen. Derfor er det et tilskud, der passer godt til dig, der vil passe ekstra godt på kroppen.

D-vitamin er kroppen faktisk selv i stand til at danne ved lyseksponering. På disse breddegrader kan det dog ske, at man kommer i underskud, særligt i vintermånederne. Fiskepiller med naturlige olier fra fisk har også et indhold af D-vitamin, men har dertil også et stort indhold af omega 3-fedtsyrer.

Omega 3 er meget vigtigt for kroppen og kan kun tilføres udefra. Det skal derfor komme enten via din kost eller via et tilskud. Hvis ikke du får nok omega 3 fra fed fisk eller fra f.eks. hørfrø og valnød, så er det en rigtig god idé at tage et tilskud indeholdende naturligt fiskeolie.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kost

4 tips til et effektivt vægttab

Kvinde er på slankekur

Ønsker du at øge dine chancer for et effektivt og succesfuldt vægttab, bør du læse med her. Her får du nemlig 4 tips til et effektivt vægttab uden at skulle gå på slankekur.

Går du og føler dig utilpas i egen krop, og drømmer du om at tabe dig? Men hvad er egentlig din ideelle vægt, og hvad siger dit BMI? Se hvor meget man skal veje med denne BMI-beregner, og få et indblik i hvor du ligger henne på skalaen.

1. Spis slankemad

Hvis du gerne vil opnå et succesfuldt vægttab, udgør det du indtager af mad og drikke en væsentlig faktor. Først og fremmest er det vigtigt, at du holder igen, hvad angår stivelse (kulhydrater) og sukker.

Det er ligeledes vigtigt at du stopper med at overspise samt skære ned på de små måltider på skæve tidspunkter, såsom lige inden sengetid. Din kost skal derimod indeholde godt med protein, grøntsager og sundt fedt – gerne i samtlige måltider.

Det er med til at du opretholder en sund og fornuftig tilgang til din kost, som gør at du ikke vænner dig til at overspise eller spiser på uhensigtsmæssige tidspunkter. For at opnå et varigt vægttab bør du spise 3 måltider om dagen, samt små, sunde mellemmåltider.

Kilde til protein:

  • Bønner
  • Fisk
  • Kikærter
  • Kød
  • Linser
  • Skaldyr
  • Ost
  • Æg

Grøntsager med lavt indhold af kalorier:

  • Agurk
  • Artiskok
  • Asparges
  • Aubergine
  • Avocado
  • Bambusskud
  • Blomkål
  • Broccoli
  • Bønner
  • Chilier
  • Fennikel
  • Krydderurter
  • Kål, alle slags kål
  • Løg, alle slags løg
  • Peberfrugt
  • Porre
  • Radiser
  • Roer
  • Salat
  • Selleri
  • Spinat
  • Squash
  • Svampe
  • Tang
  • Tomat
  • Zucchini

Sundt fedt:

  • Avocadoer
  • Avocadoolie
  • Hørfrø
  • Kokosolie
  • Koldpresset olivenolie
  • Nødder
  • Smør
  • Talg
  • Yoghurt

2. Indlæg motion i din dagligdag

I stedet for at tage bilen eller den offentlige transport på arbejde, så hop på cyklen. Inaktivitet er den farligste synder, hvad angår at tage på og ikke opnå et vægttab. Folk der cykler på arbejde, har ofte også mere overskud, når de ankommer på job, end folk der tager bilen, bussen eller toget.

Det er også en god idé, at tage trapperne i stedet for elevatoren, gå eller cykle ned og handle og hente børn og hvis tiden er til det, kan en lille aftentur også bidrage til at forbrænde kalorier samt virke forfriskende og afstressende.

3. Dyrk motion ugentligt

Motion er vigtigt for et vægttab og en sundere livsstil. Det er vigtigt at du vælger en form for motion som du kan identificere dig med og blive glad for, så du ikke går død i det. Hvad end du er til en fitness, svømning, holdsport, løbeture eller noget helt andet, er essensen bare at det er noget du gider gøre flere gange ugentligt.

Du kan selvfølgelig også kombinere flere forskellige typer motion, bare du husker at ligge stille og roligt ud og husker at varme godt op, så du undgår unødvendige, kedelige skader.

4. Sørg for at få en god nattesøvn

Din søvn er vigtigt for et succesfuldt vægttab. Sover du for lidt eller dårligt kan det have en påvirkning på dit vægttab. Faktisk kan det have den modsatte effekt – ved dårlig eller for lidt søvn øges risikoen for at tage på i vægt, understreger flere forskellige studier.

Læs mere

Fitness

Kunsten at skabe en flot og muskuløs krop

Træningsmål

Det er med tiden blevet et mere alment ønske at have en flot og muskuløs krop, der kan holde til livets strabadser og tiltrække modsatte (eller samme) køn. Men en sådan krop kommer naturligvis ikke af sig selv. Det er noget, man må arbejde for. Kunne du tænke dig et par gode råd til, hvordan du får sat skub i processen med at få din feminine og attraktive krop tilbage? Så færdiggør læsningen af artiklen, hvor vi giver dig et par gode tips, der kan følge dit ønske om en super stærk krop til dørs.

Skab en symbiose mellem din træning og restitution

Som de fleste af os nok ved i forvejen, så er sammenhængen mellem træning og restitution altafgørende for, at du kan opnå de ønskede resultater. På diverse idræts- og fitnesshjemmesider vil du som regel finde et skema eller en kurve for, hvor lang tid man generelt skal restituere efter endt træning. Dog er disse tal meget generelle, og vil du finde ud af dine egne behov, når det kommer til restitution, foreslår vi, at du går til en ekspert. Du finder disse eksperter som selvstændige fagpersoner, ligesom du måske kan være heldig at booke en konsultation hos en vejleder i dit lokale fitnesscenter.

Den optimale varighed mht. restitution kommer meget an på din form og helbred. Restitution skal under alle omstændigheder til for, at dine muskler kan få nok tid til at genopbygge sig selv efter endt træning. Hvis ikke dine muskler får nok tid, nedbryder du dem gang på gang, og du får i sidste ende ikke de ønskede resultater at se.

Hjælp dine muskler på vej med proteinpulver

Netop proteinpulver med indtagelse før og efter træning har hjulpet rigtig mange på vej til en flot og muskuløs krop. Proteinpulveret indeholder alt det, din krop har brug for efter endnu en hård og dedikeret træning. Kosttilskudguiden kan gøre dig meget klogere på brugen af proteinpulver og andre former for styrkerelateret kosttilskud.

Der findes særlige former for kosttilskud, der for eksempel hjælper dine muskler på vej under træningen og gør din krop klar til hårdt fysisk arbejde. Andre typer af kosttilskud, herunder proteinpulver, hjælper dine muskler med at restituere og genopbygge dem selv efter en hård træning.

Sørg altid for at rådføre dig med en fagperson, inden du går ud og investerer i nyt proteinpulver. Fagfolk på nettet såvel som i virkeligheden vil kunne hjælpe dig med at finde præcis det, du leder efter. Der findes nemlig mange typer af proteinpulver, og det er derfor nødvendigt at tage højde for, hvad du og din krop har brug for, således at du i fremtiden kan se de ønskede resultater.

Læs mere

Kost

Få en god start på dagen med en sund morgenmad

Sund og nærende morgenmad

Morgenmad bliver af mange eksperter betegnet som det vigtigste måltid på dagen – og med god grund. En sund og nærende morgenmad giver nemlig brændstof til hele dagen, og man er dermed i mindre risiko for at gå sukkerkold senere på eftermiddagen.

Samtidig er der også flere undersøgelser, som viser, at folk, der spiser morgenmad, generelt spiser mindre i løbet af dagen, fordi de har fået lagt en god bund fra start. Men uanset, hvor vigtig morgenmåltidet er, så kan man ikke bare kaste hvad som helst ned i maven. Det handler om at vælge en sund morgenmad, for ellers har måltidet ikke nogen gavnlig effekt.

Spis havregryn på de travle hverdagsmorgener

Det behøver ikke at være besværligt at bikse en sund morgenmad sammen. Når det skal gå hurtigt i hverdagen er en sikker vinder havregryn. Der er en masse sundhedsmæssige fordele ved havregryn. Det indeholder f.eks. meget fuldkorn, mætter længe, stabiliserer blodsukkeret og sænker risikoen for en masse livsstilssygdomme. Man kan jo vælge at gå med den klassiske og bare komme noget mælk over.

Hvis det skal være lidt mere lækkert, kan man peppe det op med lidt bær, rosiner eller kokos på toppen. Disse er også bedre alternativer end at strø en masse sukker på. Har man lidt bedre tid, kan man også lave havregrød, ligesom man også kan bruge havregrynene til at komme på yoghurt. Det er også rigtig godt, hvis du kan tilføje noget protein, eksempelvis via skyr.

Sund morgenmad

Lækre bud på en sund weekendmorgenmad

Har man rigtig god tid om morgenen og gerne vil forkæle sig selv, så findes der også en masse sunde bud på en lidt mere luksuriøs morgenmad.

En weekendmorgenmad behøver f.eks. ikke altid at bestå af hvide rundstykker og wienerbrød. Man kan f.eks. lave røræg med noget rugbrød til. Eller man kan bage sine egne grove boller. Skal det være lidt ekstra festligt, kan man lave bananpandekager.

I modsætning til de klassiske pandekager er de rige på fibre og næringsstoffer. Hovedkomponenterne er banan, æg og havregryn. Nogle vælger også at tilføje dejen lidt mælk. Og så kan man ellers selv vælge, om man vil peppe pandekagedejen op med f.eks. kanel, vanilje, blåbær eller mørk chokolade.

Læs mere

Fitness

Kom i dit livs bedste form med disse tips

Træningsmål

Skal du i dit livs bedste form, så kræver det både hård træning og den rette kost. Det er dog meget vigtigt, at det bliver tilrettelagt ordentligt, da du ellers vil ramme ind i overtræning og skader.

Det handler derfor om at starte stille op og så gradvist øge træningsmængden. Træner du op til et bestemt løb eller konkurrence, så skal du derfor starte din træning i god tid, hvis du skal i dit livs form.

Topformen tager tid

Du opnår ikke din topform i løbet af nogle måneder, det kræver flere års hård træning. Du kan dog komme rigtigt langt på nogle måneder, men topformen når du altså ikke på denne tid.

Hvis du starter fra et lavt niveau, så vil du hurtigt kunne opnå en voldsom fremgang. Ligeledes er det sværere med fremgang, hvis du allerede er i rigtig god form.

Du skal altid være realistisk og tilrettelægge et program, som du kan holde til i længden. Mange mister motivationen, hvis de starter for hårdt ud.

Derudover handler det ikke altid om at træne mest muligt, det handler snarere om hård træning i kortere tid og selvfølgelig sund kost.

Slank og sund med styrketræning

Hvis du vil tabe dig, så bør du også dyrke styrketræning. Der er mange, som nøjes med cardiotræning til vægttab, men dette er ikke optimalt.

Dit hvilestofskifte afhænger primært af din muskelmasse. Jo mere muskelmasse du har, jo højere vil dit hvilestofskifte være. Hvis du kun dyrker cardio og er i kalorieunderskud, så vil kroppen ”spise” noget af din muskelmasse til at dække dette energiunderskud.

Hvis du derimod også styrketræner, så vil kroppen primært forbrænde dit fedt, da den jo har brug for muskelmassen til det hårde arbejde. Din krop er altså intelligent og forsøger at indrette sig på bedst mulig vis.

En kombination af styrketræning og cardio er dermed optimalt, hvis du gerne vil være slank og sund.

Læs mere

Kost

Sådan sammensætter du det perfekte kostprogram

Frugt og grønt

Skal du have det maksimale ud af din træning, så skal du have styr på dit kostprogram. Det er nemlig via kosten, at du for alvor kan skabe de gode resultater.

Kosten kan både bruges til det optimale vægttab, ligesom kosten kan bruges til den optimale opbygning af muskelmasse.

Derudover er et godt kostprogram vigtigt for din generelle sundhed, så der er alle mulige gode grunde til at spise sundt.

Protein er dine musklers byggesten

Dine muskler er bygget af protein, så et godt kostprogram skal indeholde tilstrækkeligt protein. Protein er dog ikke bare protein, da protein er opbygget af forskellige kæder af aminosyrer.

Det er derfor vigtigt med den helt rette protein, så dine muskler har de optimale forhold for muskelvækst. Æg, magert kød som kylling, fisk, skummetmælk, skyr og hytteost er nogle af de bedste kilder til protein af høj kvalitet. Man kan også øge indtaget af protein via proteinshakes.

Kost efter træning

Sundt fedt til krop og hjerne

Selvom man er på slankekur, så må man aldrig skære alt fedt væk fra ens kostplan. Din krop kan ikke klare sig uden det sunde fedt, som er vigtigt i både hjernen og alle kroppens celler.

Sundt fedt får du bl.a. fra avocado, koldpresset jomfru olivenolie og fede fisk. Derimod skal du skære ned på det animalske fedt – altså fedt fra kød og mejeriprodukter.

Vitaminer og næringsstoffer

Det er også vigtigt med nok vitaminer og næringsstoffer, da kroppen har brug for dette i mange henseender. Spis en masse grønt, da grøntsager er den primære kilde til vitaminer og næringsstoffer.

Samtidig er grøntsager en god kilde til fibre, hvilket er vigtigt for din fordøjelse. Suppler gerne kosten med en multivitaminpille, så du er på den sikre side.

Sund mad

Planlæg dine indkøb

Sørg altid for at have tilstrækkeligt sundt mad i huset, så du ikke bliver fristet af usundt take-away. Så længe du er mæt, og dit blodsukker er stabilt, så kan du bedre holde dig til en sund kostplan.

Det hjælper også at gøre din kostplan lækker og spændende, da du ellers bliver træt af den i længden. Det gør ikke noget med en smule usundt i kostplanen – bare du spiser sundt generelt.

Læs mere

Fitness

Det skal du spise og drikke efter styrketræning

Kost efter træning

Din kost er mindst lige så vigtig som din træning. Derfor skal du have styr på kosten, hvis du vil opnå gode resultater med styrketræning.

Faktisk mener mange eksperter, at kosten er endnu vigtigere end træningen. Uden den rette kost fungerer din krop ikke ordentligt, hvilket f.eks. går ud over muskelopbygningen.

Proteinpulver eller skummetmælk

Efter styrketræning skal din krop bruge ca. 20-30 gram protein af høj kvalitet. Samtidig skal denne protein være hurtigt optageligt for kroppen, så musklerne straks får glæde af proteinen.

Vores muskler er bygget af protein, som igen er bygget af aminosyrer. Den rette sammensætning af aminosyrer er essentiel, da kroppen ellers ikke kan udnytte denne protein ordentligt.

Proteinpulver er bygget af de helt rette aminosyrer, så med en proteinshake efter træning får dine muskler de rette betingelser for vækst.

Hvis du ikke bryder dig om proteinpulver, så er den næstbedste løsning skummetmælk. Skummetmælk indeholder nemlig også mange gode aminosyrer, og sammensætningen minder en del om proteinpulver.

Kulhydrat hjælper på din restitution

Hvis du drikker en proteinshake efter træning, så bør du også huske noget kulhydrat. Druesukker er noget af det bedste, da det er super hurtigt optageligt.

Normalt skal man undgå disse hurtige kulhydrater, men lige efter træning hjælper det til restitution af dine muskler. Tilføj derfor lidt kulhydrat efter din træning.

Hvis du drikker skummetmælk, så er det allerede kulhydrat i, så her behøver du ikke at tilføje ekstra kulhydrater. Nogle former for proteinpulver indeholder ligeledes kulhydrater.

Kylling og magert kød

Kylling og magert kød er også glimrende kilder til protein af høj kvalitet, men denne type protein er langsomt optageligt.

Derfor er kød bedre på andre tidspunkter, så din krop hele tiden har adgang til den vigtige protein. Efter træning er en proteinshake dog bedre, da den giver et hurtigt boost af den nødvendige protein.

Samtidig er det besværligt at tage kød med til træning. Inden sengetid er magert kød virkeligt godt, da kroppen så har adgang til god protein hele natten.

Læs mere

Kost

Projekt større muskler: Det bedste kosttilskud til formålet

Træning kosttilskud

Større muskler kommer ikke af sig selv. Forestil dig at du skal bygge en høj mur. Det kræver, at du finder de rette mursten, og at du har det rette mørtel, før du kan få en stor, stærk mur. Det samme gælder for muskler, der skal bygges op af de rette ingredienser. Først og fremmest handler det om at spise sund kost, men derudover findes der en række kosttilskud, som du med fordel kan benytte dig af i jagten på større muskler.

Proteinpulver

Proteinpulver er et godt og effektiv kosttilskud, som kan sikre, at du får nok protein indenbords, så dine muskler kan vokse. Det findes i mange forskellige former, og det optages bedst i kroppen lige efter et endt træningspas. Du finder en lang række lækre smagsvarianter, så der er helt sikkert også noget for dig.

Kreatin

Det er veldokumenteret, at kreatin er et kosttilskud, der virker præstationsfremmende. Det er et naturligt stof, som alle har i kroppen. Det er helt legat at tage kreatin, som i længden vil kunne føre til, at du kan træne bedre og blive stærkere. Kreatin skal tages hver dag i en periode på 4-8 uger, hvorefter du skal holde en mindre pause fra produktet.

Proteinbarer

Hvis du har svært ved at holde dig fra søde sager, så er proteinbarer uden tvivl noget for dig. Det er et meget bedre alternativ end almindelige chokoladebarer, så du skal helt sikkert vælge proteinbarer, hvis du får lyst til noget sødt. Husk dog at der er stor forskel på proteinbarer, og mange af dem indeholder ikke kun gode ting for kroppen.

Weight gainer

Har du svært ved at tage på, så er weight gainer noget for dig. Det er nemlig nødvendigt at tage på, før man kan få større muskler. Ingen mennesker har et ens stofskifte, så det varierer meget, hvor meget der skal til, for at kroppen kan vokse. Weight gainer optages i store træk ligesom almindeligt proteinpulver i en shake.

Læs mere

Kost

Planlægning kan sikre dig en sundere hverdag

Planlægning

Planlægning er i mange henseender en god ting. Du vil undgå en masse stress og jag og negative overraskelser, hvis du planlægger din hverdag. Det forholder sig på samme måde, hvis du ønsker at leve sundere. En sundere hverdag kan du få ved hjælp af planlægning og ved at følge rådene fra denne artikel.

Lav en kostplan

En kostplan er et effektivt værktøj til en sundere hverdag. Med en kostplan kan du planlægge din kost, og dermed sørge for at du spiser det rigtige i din hverdag. Sørg for at den indeholder masser af grøntsager, frugt og fedtfattigt kød. Skær ned på fastfood og junk, og så er du godt på vej imod en sundere hverdag.

Lav en daglig indkøbsliste

Hvis du har en kostplan så bliver mange ting i hverdagen nemmere – ikke mindst indkøb, da du med en kostplan ved, hvad der skal købes ind hver dag. Dermed slipper du for at lave en masse impulskøb og skulle tage stilling til aftensmaden hver eneste dag. Du kan dermed med fordel lave en indkøbsliste ud fra din kostplan.

Udarbejd et træningsprogram

Man kommer ikke udenom træning, hvis man ønsker sig en sundere krop. Det er sundt for kroppen at røre sig, og det kræver, at du træner på den rette måde. Der findes en masse ressourcer på nettet, hvor du kan finde frem til et godt træningsprogram, ligesom du også har mulighed for at opsøge en personlig træner, som vil være i stand til at tilrettelægge et godt træningsprogram til dig.

Prioriter træning og sund kost

Det kan godt være, at du har de rette intentioner, og at du virkelig ønsker at få en sundere hverdag. Men det er ikke nok. Det kræver hårdt arbejde. Derfor skal du forberede dig på, at det bliver hårdt at skulle omstille sit liv. Derfor er det vigtigt, at du prioriterer træningen, hvilket blandt andet kan betyde, at du må aflyse en aftale eller to.

Læs mere

Populære indlæg