Følg os

Atletik Cykling Fitness Fodbold Motion

Derfor bør du ikke træne sent om aftenen

Udmattet efter træning

Du bør ikke træne sent om aftenen, hvis du kan undgå det. Det er selvfølgelig bedre med aftentræning, end hvis du ellers ikke får trænet overhovedet.

Sent om aftenen er din krop træt efter en lang dag, så den kan ikke yde optimalt til træning.

Dermed får du ikke det fulde udbytte af træningen, så du bør i stedet placere din træning tidligere på dagen.

Brug for mad efter træning

En anden god grund til at undgå aftentræning er kosten, da du har brug for meget mad efter træning.

Først og fremmest har du brug for en proteinshake med hurtigt optageligt protein og kulhydrat, men ca. 1-2 time(r) efter, skal du have et rigtigt måltid.

Dette måltid skal være forholdsvist stort, da din krop har brug for masser af mad i timerne efter træningen. Det er nemlig her, at den for alvor skal genopbygge sig selv i en stærkere udgave.

Dette harmonerer bare ikke med nattesøvnen, da du sover dårligere med et stort måltid lige inden sengetid.

Søvn er også essentielt for gode træningsresultater og din generelle sundhed, så det er vigtigt ikke at presse kroppen med store mængder mad inden sengetid.

Aktiv mand

Når du ikke kan undgå aftentræning

Du kan dog være i den situation, at det kun kan lade sig gøre at træne om aftenen. Det kan være, at du har en travl hverdag med familie og fuldtidsjob, og du bare ikke har andre muligheder end at træne om aftenen.

I stedet for det store måltid 1-2 time(r) efter træning, så kan du spise lidt ekstra i timerne op til træningen. Det skal ikke være lige inden træningen, da du så ikke kan yde optimalt.

Men hvis du spiser lidt ekstra aftensmad og lidt let mad inden træning, så kan du undgå det store måltid efter træningen.

Så har din krop adgang til store mængder god mad, som den kan bruge til restitution i løbet af natten.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære indlæg