Følg os

Cykling

Cykling er en fantastisk form for motion

Cykelryttere

Danskerne er et af de mest cyklende folkefærd i hele verden. Omkring halvdelen af den danske befolkning cykler minimum to gange om ugen, og det er i virkeligheden kun Holland, der er i stand til at træde hårdere i pedalerne, end danskerne er. Langt de fleste cykler til og fra skole eller arbejde, fordi der ofte er tale om kortere afstande, hvor cyklen simpelthen er den bedste transportform, men det er ikke det eneste, cyklen kan bruges til. Cykling er nemlig en genial form for motion, fordi det er let at gå til og knap så hårdt for kroppen, som hvis man f.eks. løber en tur. Cykling kan med andre ord være en af vejene til en sundere livsstil.

Cykling er en af de mest skånsomme motionsformer

Rigtig mange danskere døjer med skavanker i ryg, ben og arme, der kan gøre det svært at motionere så meget, som man egentlig bør. Her er det særligt problemer med knæene, der er med til at holde mange tilbage, men hvis man bare svinger benet hen over cykelstangen, så er det muligt at få masser af god og skånsom motion.

Cykling er meget mere skånsomt for kroppen end f.eks. løb, og det skyldes primært, at man ikke oplever de samme stød op igennem kroppen, som løb er kendt for at give. Dermed forekommer der mindre belastning på både ryg og leddene i benene, og det er bl.a. derfor, at eksperterne anbefaler cykling som den bedste motionsform for folk med dårlige knæ. Der er med andre ord ingen undskyldning for ikke at motionere – det er bare om at springe på den tohjulede og trille afsted.

Der er næsten uanede, positive effekter ved cykling som motion

Cykling er meget ofte en motionsform, der bliver lidt overset og undgået, fordi mange mener, at det simpelthen ikke bidrager med noget til deres træning. Dette er utrolig synd, da cykling faktisk sætter gang i en række mekanismer, der er godt for kroppen. For bare at nævne nogle få effekter ses der f.eks. en bedre blodcirkulation, når man løbende cykler længere ture, ligesom kalorieforbruget under cykling er ekstremt højt. Det er derfor en god og skånsom måde at kickstarte et vægttab på. Herudover øges stofskiftet også hos de fleste hvilket gør, at man kan spise mere frit uden at tage på. I virkeligheden er cykling et af de bedste tips til en sund hverdag, fordi de gavnlige effekter er til at tage og føle på.

Gør træningen lettere med en ordentlig cykel

Hvis man før har prøvet at træde igennem på en gammel jernhest, så vil man også vide, at dette kan være ekstremt hårdt – specielt, hvis det går op af bakke. Derfor kan det være en god idé at investere i nyt udstyr og en ny cykel, hvis du ønsker at gå mere op i cykling som træningsform. Den rette cykel skal helst være let og have en god gearing, der gør det let at træde flere watt og dermed få mere ud af træningen. Her handler det i bund og grund om dit budget – for man kan sagtens komme rigtig langt for et relativt beskedent budget.

Der findes mange forhandlere, hvor man kan gøre en god handel, men det drejer sig også om at finde en vellidt forhandler, der lytter til kunderne. Find din cykel hos Cykelexperten.dk – her spiller både service og pris sammen.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Cykling

Derfor er en spinningcykel det perfekte træningsudstyr

infoaktiv.dk - forbruger-guide.dk

Der findes mange forskellige måder at dyrke motion på, men skal man nævne nogle, kommer man nok næppe udenom spinningcyklen. Denne er helt central af flere grunde: Blandt andet er det en nem og enkel motionsform, de fleste kan være med til, og så er der en imponerende lang række af fordele at hente ved netop denne type motion.

Mange formål på én og samme tid

Hvor nogle typer træning kan virke en smule ensidige og som om de kun er målrettet én eller få specifikke ting, kan en spinningcykel være med til at hjælpe dig og din krop på et væld af forskellige områder og faktorer. Blot for at nævne et par eksempler kan en spinningcykel for eksempel være med til at styrke din kondition, hjælpe dig med målet om at tabe de ekstra uønskede kilo, samt hjælpe dig med at opbygge stærke muskler i dine ben. Desuden kan spinning være med til at gøre dit hjerte-kar-system både bedre og stærkere, så du på den måde bliver en bedre og sundere udgave af dig selv – udvendigt som indvendigt.

Endnu en fordel ved en spinningcykel er, at den ikke behøver begrænses til kun at eksistere i et fitnesscenter. Dette er selvfølgelig optimalt for mange, men er du typen, der hellere træner derhjemme, er det faktisk en af den type træningsmaskiner, der kan fås til en ofte nogenlunde overkommelig pris.

Stor test af spinningcykler

Er du blevet nysgerrig indenfor emnet spinningcykler, eller går du selv og overvejer at anskaffe dig én, kan du blandt andet blive klogere ved at læse mere, for eksempel med Den store test af spinningcykler. Her er det blandt andet muligt at se forskellige modeller af spinningcykler, samt deres forskellige specifikationer, fordele og ulemper. Priserne er også mulige at sammenligne, så du kan få et indtryk af, hvordan prisklasserne fordeler sig.

Læs mere

Cykling

Sådan finder du den rette siddecykel

Cykelløb

En siddecykel har mange fordele. Den udmærker sig dog særligt ved at give mere støtte til ryggen. Som følge af den position du har på cyklen, vil den heller ikke overbelaste hverken lænden, anklerne eller knæene.

Det er en cykel, der giver brugeren maksimal komfort og som følge af, at man kan sidde ned, kan man også træne i lang tid. Det er dog ikke altid nemt at finde den rette siddecykel, da udvalget er meget bredt.

Hvilken siddecykel skal jeg vælge?

Det er ikke nemt at vælge den rette siddecykel. Det handler dog ofte om valget mellem en opretstående eller liggende model. Det ene valg er ikke mere rigtigt end det andet, idet det langt hen ad vejen er en smagssag.

De stationære cykler er altid et sikkert og effektivt træningsmiddel, da de giver en kardiovaskulær aktivitet med lav effekt. Den er dog også et mere behageligt valg end mange andre former for træningsmaskiner.

En liggende siddecykel er særligt gode til at forebygge smerter i lænden. Den giver nemlig en ekstra støtte til ryggen. Den egner sig også godt til nybegyndere, da den giver en god træning til personer på alle niveauer.

Vælg med udgangspunkt i egne behov

Du kan finde mange siddecykler på det danske marked. Det er derfor, at det kan være svært at vælge den rette siddecykel, hvis du ønsker at træne derhjemme. Det vigtigste er at holde fokus på dine egne behov.

Hvis du læser en siddecykel test, så kan du skabe et bedre billede af markedet og de modeller, der er værd at tage et nærmere kig på. Det er dog ikke noget, der ændrer på, at du stadig skal prioritere dine kriterier.

Mange undervurderer siddecyklen

Det er ikke alle, der har fået øjnene op for siddecyklen. Der er nemlig mange, der har fokus på motionscyklen. Det er én af de mest gængse motionsmaskiner til hjemmet, men den passer dog ikke til alle.

Hvis du gerne vil have en skånsom maskine med en behagelig stilling, så er det en siddecykel, du skal have fat i. Derfor er den på nogle punkter et bedre valg end en konventionel motionscykel eller spinningcykel.

Langt de fleste vil kunne få deres træning på en siddecykel. Derfor er det også en maskine, der passer til langt de fleste. Overvejer du selv en sådan maskine, så kan du roligt vælge at købe en siddecykel til dit hjem.

Læs mere

Cykling

Klæd dig ligesom verdens største cykelstjerner

Tour de France

Hvis du også er vild med at se de store cykelløb i fjernsynet såsom Tour De France og Giro d’Italia, så har du uden tvivl en kærlighed til cykelsporten og dens mange aspekter. Hvis du selv cykler til daglig, så vil denne artikel helt sikkert ramme spot-on, da vi her vil kigge på, hvordan du kan klæde dig præcis som de største cykelstjerner i verden. Selvom cykling som sport er markant mindre end eksempelvis fodbold, så er der stadig rig mulighed for at kunne ligne de store stjerner.

Alle professionelle cykler med cykelhjelm

Først og fremmest vil vi gerne slå fast, at alle cykelryttere naturligvis cykler med cykelhjelm på. Selvom cykelsportens historie fortæller os, at man for 20-30 år tilbage ikke gjorde, så er det i dag en regel inden for cykelverdenen. Derfor bør du naturligvis også investere i en cykelhjelm, uanset hvilken form for cykling du beskæftiger dig med.

Der findes ikke så mange fysiske cykelforretninger mere. Derfor kan du med fordel se, om ikke din fremtidige cykelhjelm skal findes på nettet. Webshops som eCykelhjelm har et bredt sortiment inden for denne produktkategori, og du vil derfor uden tvivl kunne finde den rette hjelm hos dem. Derudover har du mulighed for at få professionel rådgivning hos eCykelhjelm, da de er specialister inden for dette område. Skulle du sidde inde med spørgsmål omkring produkterne, så kan du altid tage kontakt til dem, hvorefter de inden for kort tid vil vende retur.

Køb de professionelles cykeltøj på nettet

Hvis du har et favorithold inden for cykelsport, så er det naturligvis oplagt at købe den officielle holddragt, til når du selv skal ud og give den gas på jernhesten. Det er heldigvis muligt at købe de professionelle cykelholds trøjer, bukser og handsker på nettet. Derudover vil du også have mulighed for at kunne undersøge, hvilke solbriller dit store idol kører med, så du kan ligne vedkommende på bedst mulig vis. Vi lover ikke, at det giver bedre evner på sadlen, men det kan som regel give øget glæde og motivation.

Læs mere

Cykling

Få motion som pensionist

Få motion som pensionist

Når man først er blevet pensionist, er det ofte en kærkommen mulighed til at gå i gang med de aktiviteter eller interesser, man før ikke havde tid til. Får man sig ikke taget sammen til netop dette, så kan tiden som pensionist blive enormt inaktiv. Derfor bør man som det mindste, hoppe på sin elcykel eller i hvert fald gå en tur bare fra tid til anden.

Når man bliver ældre, og leddene såvel som musklerne så småt begynder at give efter og klage sig, så er det vigtigere end nogensinde før at få sig rørt dagligt. Dette behøver ikke nødvendigvis at være muskel opbyggende træning eller lange hårde løbe ture. Bare det at gå en tur på et par kilometer kan være mere end nok til at holde kroppen og blodomløbet i gang.

Bevar cykelturen

Alligevel er der ikke noget, der slå en godt gammeldags cykeltur. Cyklen er så tilpas alsidig, at den kan bruges i mange forskellige hensigter. Den kan bruges til at komme rundt i landet til venner og familie. Den kan ligeledes bare bruges til en kort tur som en god undskyldning til at få trukket noget frisk luft ned i lungerne eller måske bare få set Danmark fra en ny side.

Ligegyldigt hvordan man bruger sin cykel er der dog, især for de ældre borgere, en kæmpe bagside ved det at cykle. Det er enormt krævende for både muskler og led at cykle, og hvis man i forvejen har problemer med disse, så kan det lægge en helt naturlig øvre barriere på hvor langt man kan cykle. Alle disse problemer kan dog nemt forbigås med en elcykel.

Køb en kvalitets elcykel

En elcykel er en helt normal cykel, dog med den forskel, at den har en påmonteret elmotor, som sætter ind, når presset på pedalerne bliver for højt. Det betyder at elmotoren ikke bare sender en flyvende afsted med tredive kilometer i timen som var det en knallert i forklædning.

Tværtimod begynder den først at assistere, når byrden på benene bliver for høj. Det kunne for eksempel være op ad en stejl bakke. Dette system er ikke nødvendigvis teknisk kompliceret, men det kræver selvfølgelig, at det bliver gjort ordentligt fra producentens side, for at man som forbruger kan få det optimale ud af cyklen.

Derfor bør man også som hovedregel købe en elcykel af bedre kvalitet. Det kunne for eksempel være en Gazelle elcykel. Du kan se de mest populære modeller fra Gazelle på dette link.

Tag på tur med cyklen

Når du endelig har sat dig ind i hvilken type elcykel, der passer dig bedst og har brugt penge på din Kalkhoff elcykel, så er det selvfølgelig vigtigt, at du får den brugt. Langt større dele af det danske landskab ligger nu åbent for dig på grund af din øgede rækkevidde.

Vil du gerne gøre fuld brug af dette, så inviter både venner og familie ud på cykelture så ofte som muligt. På den måde forpligtiger du dig selv til at få brugt din nye elcykel. Som tiden går vil du imidlertid også opleve, at det kan være rart at cykle alene, og at det forhåbentlig var en god idé at købe en elcykel.

Læs mere

Atletik

Derfor bør du ikke træne sent om aftenen

Udmattet efter træning

Du bør ikke træne sent om aftenen, hvis du kan undgå det. Det er selvfølgelig bedre med aftentræning, end hvis du ellers ikke får trænet overhovedet.

Sent om aftenen er din krop træt efter en lang dag, så den kan ikke yde optimalt til træning.

Dermed får du ikke det fulde udbytte af træningen, så du bør i stedet placere din træning tidligere på dagen.

Brug for mad efter træning

En anden god grund til at undgå aftentræning er kosten, da du har brug for meget mad efter træning.

Først og fremmest har du brug for en proteinshake med hurtigt optageligt protein og kulhydrat, men ca. 1-2 time(r) efter, skal du have et rigtigt måltid.

Dette måltid skal være forholdsvist stort, da din krop har brug for masser af mad i timerne efter træningen. Det er nemlig her, at den for alvor skal genopbygge sig selv i en stærkere udgave.

Dette harmonerer bare ikke med nattesøvnen, da du sover dårligere med et stort måltid lige inden sengetid.

Søvn er også essentielt for gode træningsresultater og din generelle sundhed, så det er vigtigt ikke at presse kroppen med store mængder mad inden sengetid.

Aktiv mand

Når du ikke kan undgå aftentræning

Du kan dog være i den situation, at det kun kan lade sig gøre at træne om aftenen. Det kan være, at du har en travl hverdag med familie og fuldtidsjob, og du bare ikke har andre muligheder end at træne om aftenen.

I stedet for det store måltid 1-2 time(r) efter træning, så kan du spise lidt ekstra i timerne op til træningen. Det skal ikke være lige inden træningen, da du så ikke kan yde optimalt.

Men hvis du spiser lidt ekstra aftensmad og lidt let mad inden træning, så kan du undgå det store måltid efter træningen.

Så har din krop adgang til store mængder god mad, som den kan bruge til restitution i løbet af natten.

Læs mere

Cykling

Moderne træningsur – Anmeldelse af Sportsbuddy Veryfit V2

Træning

Sportsbuddy Veryfit V2 er et yderst moderne, elegant og let træningsur, men hvad kan man ellers forvente af uret? Det vil vi forsøge at gøre dig klogere på i denne anmeldelse. Anmeldelsen er blevet udarbejdet på baggrund af en række grundige testresultater. Uret stammer fra www.sportsbuddy.dk, hvor det står til 599 kr. inkl. fragt.

Veryfit V2

Fem hurtige facts

Før du bliver præsenteret for den egentlige anmeldelse, får du lige fem hurtige facts om uret, så du kan få en lidt bedre fornemmelse af, hvad vi har at gøre med:

  • Otte indbyggede sportsprogrammer
  • Tyndt og let (23 gram)
  • Op til 10 dages batterilevetid
  • Findes i mange forskellige farver
  • Gratis levering

Vurdering af den visuelle del

Selvom nogle mennesker vil påstå, at det visuelle ikke spiller nogen rolle, så er det en realitet, at de fleste sportsudøvere netop prioriterer designet højt.

Sportsbuddy Veryfit V2 klarer sig intet mindre end fantastisk, når det kommer til den visuelle del. Der er nemlig tale om et yderst veldesignet og praktisk træningsur, som blot vejer 23 gram. Producenten har desuden haft held med at designe et smalt ur, som passer til ethvert håndled. Dét fortjener de ros for, da mange andre træningsure er så brede og massive, at de kun ser godt ud på en mands håndled.

Træningsuret er udstyret med en ergonomisk rem og et flot touch display, som fungerer glimrende sammen rent visuelt.

I skrivende stund kan uret købes i fem forskellige farver bestående af sort, blå, rød, lilla og grøn. Skal du have et ur, som passer til ethvert sporty outfit, kan vi anbefale dig at vælge et sort ur.

Vurdering af den funktionsmæssige del

Dernæst kommer vi til den funktionsmæssige del, som på trods af designets høje relevans, er den vigtigste faktor. Du køber jo ikke et træningsur for at få et pænt smykke, men derimod for at gøre brug af urets mange funktioner, ikke sandt?

I starten af testen erfarede vi, at det fine ur byder på intet mindre end otte indbyggede sportsprogrammer. Der er bl.a. programmer til yoga, cykling og fitness. Det tager blot et par sekunder at vælge det ønskede program, og så er man i gang. Gør du brug af et af de repræsenterede programmer, kan du følge med i, hvor mange kalorier du har forbrændt, hvor lang tid du har trænet, og hvordan din puls har været undervejs. Derudover kan du benytte dig af det indbyggede stopur, som kan bruges til intervaltræning og andre aktiviteter.

I vores test blev vi ligeledes bekendt med, at uret er vandtæt. Det tåler både vand, sved og regn, så det kan sagtens bruges både indendørs og udendørs. Du kan sågar tage uret med i bad, hvis du ønsker det.

Hvad angår batterilevetiden, kan vi konkludere, at uret holder strøm i op til 10 dage. Den reelle batterilevetid afhænger af, hvor ofte man bruger uret, og hvilke funktioner man anvender. Det tager 2 timer (+/-) at lade batteriet op. En batterilevetid på ca. 10 dage er meget tilfredsstillende for et relativt billigt ur som dette.

Man skal ikke lade sig narre af det simple og elegante design. Sportsbuddy Veryfit V2 er nemlig spækket med lækre funktioner som alarm, pulsmåler, skridttæller, søvntracker og mange andre funktioner. Alle disse funktioner fungerer eksemplarisk.

Slutteligt vil vi gerne have lov til at fremhæve den medfølgende app, som virker på langt de fleste enheder. App’en er ganske gratis og leverer et godt overblik over alle de mest væsentlige træningsdata.

Opsummeret får du et fremragende træningsur til en lav pris. Det er ikke det mest avancerede ur på markedet, men uret byder – ifølge os – på alle de funktioner, man kan ønske sig. Ergo kan vi varmt anbefale dig at købe produktet.

Læs mere

Sponsoreret indhold

Populære indlæg