Følg os

Sundhed

Mange sportsudøvere kæmper en kamp mod fodsmerter

Fodsmerter

Som sportsudøver er du sikkert vant til at konkurrere, men når du først begynder at konkurrere mod din egen krop, så skal du passe på. Der er mange personer, der dykker sport, der har problemer med fødderne. Fodsmerter kan opstå af mange årsager, og de kan være meget forskellige. Nogle får ondt omkring tæerne, andre får smerter omkring hælen – og alt herimellem. Men hvad kan man gøre?

Fodtøjet spiller ofte en stor rolle

Hvis du har ondt i foden, bør du have et ekstra fokus på dit fodtøj. Vanskelige fødder skal have ekstra opmærksomhed, og det kan godt betale sig at investere lidt ekstra i noget komfortabelt fodtøj, som ikke vil forværre smerten.

 

Dårligt fodtøj kan faktisk også være det, som har skabt problemet til at starte med. Dette gælder især for personer, der løber meget, eller som dyrker sport, hvor man bevæger sig på et hårdt underlag. Hvis du gør dette i fodtøj, der har en dårlig pasform, så kan du hurtigt opleve at få ondt i fødderne.

 

Fødderne bærer utroligt meget vægt (bogstaveligt talt). De afdæmper stød, og de er med til at hjælpe dig med at holde balancen. Derfor er det yderst vigtigt, at du passer godt på dem. Derfor får du herunder 5 konkrete råd, som kan hjælpe dig med fodsmerter.

5 konkrete råd, som kan hjælpe dig med fodsmerter

Hvis du allerede har fået ondt i fødderne, eller hvis du gerne vil gøre noget forebyggende, så du undgår disse ubehagelige smerter, så får du 5 gode råd her:

 

1) Find noget ordentligt fodtøj.

Du bør finde fodtøj, som giver en særlig støtte. Herudover bør du altid undgå fodtøj, som ikke er ergonomisk eller komfortabelt – for eksempel sandaler uden hæl og højhælede sko.

2) Find altid fodtøj, der har en god pasform.

Dette gælder både hverdagssko og løbesko.

3) Få lavet et skoindlæg.

Et godt skoindlæg kan være med til at støtte din fod.

4) Husk at klippe dine tånegle ofte.

… Og pas på med indgroede negle.

5) Husk at dine fødder ændrer sig gennem livet.

Derfor bør du også udskifte dine sko regelmæssigt. Du bør især være opmærksom på dette, når du bliver mellem 40 og 50 år.

 

Forhåbentligt kan du bruge disse fem gode råd til noget. Hvis du ikke kan slippe af med dine fodsmerter, bør du kontakte din læge og blive undersøgt.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sundhed

Osteopati København

Osteopati København

Aarhus Osteopati er rykket til Sjælland, nærmere København hvor vi har åbnet Aarhus Osteopati KBH (København) på Amagerbrogade 114, København S. Vi har rykket vores kompetencer videre til København, som vi sikrer med gentagende kvalitetssikring via undervisning, intern læring og uddannelse inden for Aarhus Osteopatis egne rækker. Vi smider os ud i stor konkurrence i København, velvidende at osteopati har været et mere kendt og accepteret fag på Sjælland men troen på egne evner og søgen på Aarhus Osteopatis kvaliteten har overbevist os om det modsatte.

Osteopat på Amager

Aarhus Osteopatis klinik er placeret på Amagerbrogade 114, 1 sal. København S. Her har Aarhus Osteopati KBH (København) startet én af mange potentielle klinikker vi kommer til at åbne i København. Opstarten går rigtig godt, vi har ansat 5 fuldtidsbehandlere med flere på vej. Vores planer er, at åbne flere klinikker stratetisk placeret rundt i hele København og muligvis på hele Sjælland. Vi glæder og rigtig meget over de modtagelser vi har fået af nye og potentielt nye klinikker i området. Barnet skal vænne sig til familiens gøren med hensyn til dagligdags opgaver.

Specialist inden for ryg, nakke og mave-tarm

Aarhus Osteopati KBH (København) er specialister inden for diagnosticering og behandling af årsager til mave-tarm lidelser (fordøjelsesproblemer). Osteopaterne i Aarhus Osteopati KBH (København) er især eksperter inden for ryglidelser såsom diskusprolaps i lænden, iskias, modic forandringer, hold i ryggen, slidgigt i ryggen med mere. Mave-tarm lidelser som refluks, sure opstød, maveonde, oppusthed, diarré, forstoppelse, ondt i maven, afføringsproblemer, hæmorider har osteopaterne i Aarhus Osteopati KBH (København) særlig ekspertise inden for. Nakkelidelser såsom piskesmæld (whiplash), slidgigt i nakken, diskusprolaps i nakken, svimmelhed, hjernerystelse, hekseskud i nakken blandt andet er noget vi i Aarhus Osteopati KBH (København) har speciale i.

Osteopatisk behandling i København

Osteopatisk behandling i Aarhus Osteopati KBH (København) er en holistisk tilgang til det individuelle menneske med forståelse og viden inden for kroppens fysiologi, psykologi, anatomi, biomekanik, makro- og mikronutriologi. Osteopaten i Aarhus Osteopati KBH (København) ser kroppen som en helhed og med baggrund inden for fysioterapi, kranio sakral terapi og osteopati så har vores specialister forudsætningerne til at finde og fjerne årsagerne der kan være i forskellige kropssystemer. Vi tager hånd om de fysiske og psykiske udfordringer individet døjer med men vi arbejder ligeledes med forebyggelse og ændringer af de faktorer der har at gøre med menneskets livsstil, dagligdag og arbejdsliv.

Eksperter inden for babylidelser i København

I Aarhus Osteopati og Aarhus Osteopati KBH (København) behandler vi ugentligt utallige babyer og børn. Samlet på alle vores klinikker har vi med at gøre omkring 250-300 babyer hver eneste uge. Vi er specialister inden for lidelser som baby kolik, forstoppelse, skiftende afføring, refluks, dårlig sutteteknik, søvnproblemer, skævt kranie og nakke- og ryglidelser hos babyer. Babyers bindevæv er særdeles blødt og mangler stabilitet hvorfor det er bedst at komme med babyen så hurtigt som muligt efter fødslen. Vi anbefaler at alle babyer bliver screenet hos en osteopat i København. Hos børn behandler vi for motoriske indlæringsproblemer, fordøjelsesproblemer, søvnproblemer, inkontinens med mere.

Fakta om Aarhus Osteopati KBH (København)

Amagerbrogade 114, 1. sal.

2300 København S.

Tlf. 29848558

info@aarhusosteoapati.dk

Læs mere om Osteopati i København her.

Læs mere

Sundhed

3 gode massageapparater, du kan bruge derhjemme

Kvinde bruger en massagestol

Massage er godt for både krop og velvære, og du bør derfor få massage med jævne mellemrum.

Desværre er professionel massage både dyrt og tidskrævende, hvilket gør at mange springer den regelmæssige massage over.

Heldigvis findes der en masse gode massageapparater, der kan være med til, at gøre massage mere tilgængeligt så du kan få massage derhjemme regelmæssigt.

En god omgang massage har disse fordele:

  • Øget blodcirkulation der fremmer restitutionen.
  • Løsner og opvarmer musklerne.
  • Minimere muskelømhed og smerter.
  • Bekæmper ryg- og nakkesmerter.

Her er tre gode massageapparater, du kan bruge derhjemme, når det passer ind i din dagligdag.

Massagestol – Den dyreste løsning, men ren velvære til kroppen

Massagestole har førhen kun være forbeholdt lufthavne, hoteller, osv. da priserne på massagestole var så høje, at ingen private kunne havde råd til en.

Men de senere år er massagestole blevet væsentlig billigere, og du kan få dem helt ned til 6500 kr. og dette prisleje kan de fleste private være med til.

En massagestol er rent luksus, og du skal blot læne dig tilbage i stolen og vælge et massageprogram, så sørger massagestolen for resten.

De fleste massagestole giver en virkelig behagelig fuldkrops massage, og med en massagestol bliver ingen af dine muskler snydt.

Massagepistol – Giver en dybdegående massage

En massagepistol er en nyere opfindelse, og har været i eksplosiv udvikling den seneste års tid, og ikke uden grund!

En massagepistol er ikke speciel dyr, og en god massagepistol kan oftest fås til omkring 1000 kr. men de kan også fås både billigere og dyrere end dette.

En massagepistol er rigtig god til at give dybdegående og fokuseret massage.

En massagepistol er nem at bruge, og du kan have den med over alt, da den er kompakt og ofte medfølger der en rejsekuffert til massagepistolen.

En ekstra effekt du får ved, at bruge en massagepistol til massage er, at den udsender vibrationer til dine muskler, som giver endnu bedre blodcirkulation.

EMS-apparat– Giver massage, smertelindre og giver muskelopbygning

EMS er en forkortelse af Electronic Muscle Stimulation, og denne type behandling kan bruges til massage, men er også god til at smertelindre og muskelopbygning.

EMS-apparater er ikke en ny opfindelse, men er på det seneste blevet populært igen, og der findes en række af gode EMS-apparater på markedet til fornuftige priser.

EMS-apparatet giver massage ved hjælp af elektroniske impulser, der sendes direkte ind i de muskler, hvor elektroderne er monteret.

Læs mere

Sundhed

Gode råd til at øge muskelrestitutionen efter en hård og intens konditionstræning

Udmattet kvinde efter træning

Efter en hård og intens konditionstræning er det vigtigt, at kroppen restituerer hurtigst muligt, så den igen er Fit For Fight.

Ved at indføre nogle gode rutiner til konditionstræningen og efterfølgende, så kan du øge din restitution gevaldigt, samt reducere chancen for skader.

Vi har samlet de bedste restitutionsrutiner der findes, og du kan nemt implementere dem i din dagligdag.

Forbedre blodcirkulationen med massage

Efter en hård og intens konditionstræning eller dagen efter, kan det være en god ide, at få en omgang massage af dine ømme muskler.

Massage har nemlig den fordel, at det øger blodcirkulationen, hvilket giver bedre restitution, så dine muskler og krop hurtigere er klar til en ny konditionstræning.

Det er desværre dyrt og tidskrævende at få professionel massage, men der findes heldigvis et godt alternativ såsom en massagepistol.

En massagepistol giver en dybdegående massage, og så er den nem at anvende, og du kan have den med over alt.

Er du interesseret i, at læse mere om massagepistoler og deres fordele så kan du gøre det her.

Næringsrig mad og væske inden for 30 minutter efter konditionstræningen er slut

Efter en hård og intens træning, er kroppen tømt for energi, og derfor er det vigtigt, at fylde depoterne op igen med næringsrig mad og væske.

Der er undersøgelser, der viser, at du får bedst udbytte af din træning, hvis du indtager mad og væske indenfor 30 minutter efter din konditionstræning.
Så du bør altså have mad og væske klar til efter din træning, hvis du vil havde maksimalt udbytte af din træning og restituere hurtigere.

Til at fylde depoterne op igen efter en hård træning, bruger de fleste sportsfolk proteindrikke, men kakao er også et godt alternativ til at få protein og kulhydrater.

Implementér Cool Down i din konditionstræning

En af de mest effektive rutiner er, at implementere Cool Down til sidst i ens træningspas.

En Cool Down har til formål, at hjælpe kroppen med at få alt mælkesyren ud af dine muskler, og reducere stivhed i kroppen dagen efter.

En god Cool Down består af konditionstræning på et meget lavt intensitetsniveau, og er efterfulgt af 30-45 sekunder strækøvelser, af de muskler du har brugt.

Få masser af søvn

Søvn er uhyggelig vigtig for mange af kroppens mekanismer heriblandt muskelrestitution.

Når vi sover, så begynder kroppen automatisk at reparere sig selv, og efter en hård og intens træning har kroppen ekstra meget brug for søvn, så den kan reparere sig selv.

Søvnbehov er meget individuelt, men en tommelfingerregel er, at man skal havde mindst 8 timers søvn efter en hård og intens træning.

Læs mere

Sundhed

En ergonomisk kontorstol kan skåne dig for rygproblemer

Kontorarbejde og rygsmerter

Tilbringer du mange timer på daglig basis i en kontorstol, er det essentielt, at den er ergonomisk korrekt udformet. Derved er du nemlig garanteret, at din ryg får tilstrækkelig støtte og support i løbet af dagen.

Er den ikke ergonomisk udformet, vil det sandsynligvis resultere i rygproblemer, der på sigt kan udvikle sig til varige gener. Derfor er det yderst vigtigt, at du tager det seriøst.

Mange undervurderer desværre vigtigheden af ergonomien, hvorfor de forsøger at spare penge på købet af deres kontorstol, ved at nedprioritere det ergonomiske aspekt. Det er dog en stor fejltagelse at gøre dette.

Ikke alle kontorstole er ergonomisk korrekt udformede

Til trods for, at det ville være positivt, forholder det sig desværre ikke således, at enhver kontorstol på det danske marked er udformet ergonomisk korrekt.

Derfor er du nødt til at være opmærksom på dette, når du skal investere i en kontorstol. I denne sammenhæng er det selvfølgelig værd at pointere, at de ergonomiske kontorstole er en anelse dyrere, men det er alle pengene værd.

Du skal ganske vist ikke forvente, at de koster spidsen af en jetjager, men den ergonomiske udvikling og produktion er mere omfattende, hvorfor priserne på disse stole naturligvis er forøget en smule. Tøv dog ikke med at betale den ekstra pris, da de – som sagt – er alle pengene værd.

Er ergonomiske kontorstole ikke grimme?

Det er en udbredt misforståelse, at alle ergonomiske kontorstole er grimme. Der findes adskillelige modeller på det danske marked, der forener design og ergonomi, hvorfor du end ikke behøver at gå på kompromis med de ønsker, du har til udseendet.

Ganske vist vil du også støde på modeller, der ikke er synderligt kønne, men disse kan du blot navigere udenom. Endvidere er det vigtigt at huske på, at der er forskel på folks præferencer, hvorfor en køn stol i dine øjne ikke nødvendigvis er en køn stol i andres øjne.

Dette vidner selvfølgelig om, at du blot skal vælge en kontorstol, som du er glad for. Du skal ikke tænke over, hvad andre tænker eller mener. Det er trods alt dig selv, der skal bruge og se på den.

Husk dog for alt i verden, at du ikke bør lade dine krav til design overstige dine krav til ergonomi. Det kan være en rigtig dårlig investering i din krop, da for mange timer i en dårlig kontorstol kan resultere i varige problemer med ryggen.

Læs mere

Sundhed

Guide til at tage hånd om muskelsmerter

Udstrækning

Oplever du muskelsmerter, skyldes det højst sandsynligt en overbelastning af dine muskler. For eksempel ved at du har lavet noget uvant arbejde. Se her, hvordan du tager hånd om problemet.

Ofte opleves muskelsmerter efter at have dyrket sport. De fleste har også prøvet at have ømme muskler efter en god omgang træning. Det kan føles hæmmende i dagene efter, hvor muskelsmerterne og ømheden både kommer til udtryk i stilstand og i bevægelse.

Der opstår en betændelseslignende tilstand i musklerne, og det er den, du kan mærke. Ved at lave et forkert løft, hvor man fejlbelaster en muskel eller sene, kan dette give kroniske muskelsmerter.

Derudover kan en skade, hvor man overkompenserer i muskulaturer også gøre, at man ender med at døje med kroniske smerter i muskler og led. Derfor kan det være en god idé at opsøge en kiropraktor. De kunne f.eks. være Kiropraktorene kongevej – vi tilbyder forskellige former for fysioterapi.

Forebyggelse og håndtering af muskelsmerter

Her får du en guide til, hvordan du forebygger og tager hånd om smerter i musklerne, hvad end de er kroniske, opstået efter en hård træning eller efter et løft på arbejdet.

Mange mennesker oplever i løbet af deres liv, at en muskel og / eller en sene driller dem ved at gøre ondt. De fleste oplever også at have en form for kronisk irriteret muskel, hvor man så bare undgår den form for gene og belastning, der får musklen til at blusse op og gøre ondt.

Hvordan opstår muskelsmerter?

Smerter i muskler og sener opstår oftest ved en overbelastning eller ved uvant arbejde, hvor man oplever ømhed i dagene efter. Hvis man for eksempel gentagne gange laver fejlløft over en længere periode, så kan senen ende i en betændelseslignende tilstand.

Det kan resultere i, at det led, som senen arbejder sammen med sender stråler af smerter ud i musklen. Du bør opsøge hjælp, hvis du har haft længerevarende og uforklarlige sene- og muskelsmerter.

Forebyggelse

For at forebygge eventuelle tilbagevendende muskelsmerter, er det en god idé at tage kontakt til en fysioterapeut, kiropraktor eller lignende. De vil i samarbejde med dig kunne udvikle et program til lige netop dig, med afsæt i dine skavanker og smerter.

Det kan være, at der skal en mere ergonomisk indsats til eller et hjælpemiddel af en eller anden slags. Det afhænger af din skade, dine smerter og / eller dine behov for rehabilitering.

Håndtering

Har du allerede nu heftige muskelsmerter, kan de behandles med hvile og diverse varme- og sportscremer. Er dine muskelsmerter vedvarende og uforklarlige, bør du tage kontakt til en læge.

Læs mere

Sundhed

Skader fra sport kan afhjælpes af en bandagist

Løber med knæsmerter

En af de værste ting vi kan opleve i forbindelse med sport og motion er skader. Det er noget mange undervurderer i situationen. Derfor varmer folk ikke ordentligt op, og det kan ende med både kort- og langvarige skader. De kortvarige skader kan ligeledes ende ud i langvarige skader, så derfor bør man have respekt for sin krop og situation. I værste fald kan skaderne betyde, at ens krop har brug for assistance. Det kan være i form af proteser og generelt hjælpemidler, som aflaster kroppen og giver den støtte den har brug for. Det er altså ikke for sjov, når man får at vide, at opvarmning og udstræk er vigtigt. Proteser er selvfølgelig ikke noget, man forbinder med almindelige skader, men er mere ved ekstreme tilfælde.

Hvad er en bandagist?

En bandagist kan hjælpe ved de mere alvorlige skader. Nogle mennesker vil opleve voldsomme skader i forbindelse med sport eller muligvis i forbindelse med en udsendelse med militæret. Her kan man komme ud for at skulle have amputeret et ben eller lignende. I dag har vi dog heldigvis en masse viden om proteser, og bandagister har en 5 1/2 år lang uddannelse med specialisering i netop proteser og ortoser. Du er derfor i trygge hænder hos en bandagist, men det er selvfølgelig ikke dem, man ønsker at møde på sin vej. Skader er ikke sjove, og de kan have en stor indvirkning på livet, men heldigvis er der bandagister, læger og dets lignede som kan hjælpe.

Hvordan undgår man skader?

Der findes selvfølgelig en række måder, hvorpå man kan undgå skader. Først og fremmest er opvarmning altid en ting, man bør prioritere. Det kan virke kedeligt og unødvendigt i situationen, men din krop vil takke dig for, at du brugte 5-10 minutter på opvarmning. Derudover kan udstræk efter træning også være en måde at hjælpe kroppen med at restituere på. Det er vigtigt, at kroppen ikke bliver overbelastet. Derudover er der ikke det store at gøre, udover at bruge sin sunde fornuft. Ofte vil skader dog være uforudsigelige, og derfor er man ofte bare uheldig. Du bør dog fokusere på de ting, du rent faktisk kan gøre og så lade være med at tænke over de uforudsigelige.

Derfor bør du holde dig aktiv

En aktiv livsstil vil ligeledes sikre dig, at din krop undgår skader. Bruger du mange timer bag en computer, så kan det faktisk også give skader. Sørg derfor for at holde dig aktiv og sørg samtidig for, at ergonomien på din arbejdsplads er i top.

Læs mere

Sundhed

Sådan kan du fjerne fokus efter en hård træningsdag

Muskelømhed

Vi giver dig her et indblik i, hvordan du kan koble fra og fjerne fokus, efter du har haft en hård træningsdag. Det er ikke så kompliceret – det kræver bare, at du har en computer, iPhone eller Android til rådighed.

Når du har haft en lang træningsdag, er det ofte ensbetydende med, at du gerne vil slappe lidt af og finde den indre ro. Hvordan gør du det? En god måde vil være, hvis du sætter dig ned og slapper af med din telefon i hånden og spiller casino. Det kan hurtigt få dig til at glemme, hvor træt du føler dig i musklerne, og at der også er en hård træningsdag igen i morgen.

Derfor skal du spille live casino

Casino med live spil på online platforme er blevet mere populære med tiden. Det er der mange grunde til. Før var det et must, at du tog ned til det lokale casino, og dem finder du ikke nødvendigvis lige alle steder i Danmark. Der er casinoer i København, Århus, Odense og Vejle, men der var ikke nødvendigvis et casino i Skive i 1987. Det er der i dag, hvis du har en mobil eller computer, hvor du kan spille online. Så længe du har internet, kan du spille i Afrika, Asien og Jylland. Det gør, at det er så tiltrækkende at spille casino. Du kan gøre det, lige hvor du vil, og når du vil.

Autentisk oplevelse

I det hele taget er det en vaskeægte autentisk oplevelse, du får, når du spiller casino online. Du spiller ikke bare mod robotter, men du spiller derimod mod rigtige spillere. Det er også en rigtig dealer, der styrer spillet og slagets gang. Du kan også vælge mellem et væld af forskellige casino-spil. De mest populære er live poker, Blackjack og Roulette.

Du må gerne slappe af efter en lang træning

Selvom det er en god ide at holde sig fysisk aktiv så meget som muligt, er det en god ide, at du af og til får taget en slapper. I sådanne situationer er det helt okay, at du bruger tid på at spille online casino. Det skader ikke – det kan faktisk medvirke til, at du restituerer bedre, når du slår fysiske ting ud af hovedet. Få slappet lidt af, træk vejret, nyd et godt spil casino, og hav det sjovt, mens du gør det.

Læs mere

Sundhed

Giv dit barn et aktivt skoleophold – på en idrætsefterskole

Sporty kvinder

Alle forældre deler ét og samme ønske; vi ønsker det absolut bedste for vores børn. Det er ikke kun vigtigt, at vores børn får nogle gode venner og bliver opdraget ordentligt. De skal også gerne trives i skolen, have sunde fritidsinteresser og gå op i deres kost. Ønsker du det bedste for dit mellemstore barn, så kan du med god grund tage en snak med ham eller hende om forskellige uddannelsesmuligheder.

Som ung står man over for rigtig mange svære beslutninger, når man nærmer sig gymnasietiden. Her skal man nemlig overveje, om man vil have et år mere i folkeskolen, om man vil en tur på efterskole, eller om man føler sig klar til at tage hul på en gymnasial uddannelse. Det er helt op til dig som ung.

Denne artikel er hovedsageligt skrevet til forældre til unge mennesker. Vi vil nemlig gerne fortælle danske forældre om de mange gode grunde til at sende de små guldklumper på efterskole – mere konkret idrætsefterskole. Lægården idrætsefterskole er en af de idrætsefterskoler, man kan overveje at kigge nærmere på.

Det får dit barn ud af et år på en idrætsefterskole

Det er ikke småting, man får ud af et efterskoleophold. Det kan alle forhenværende efterskoleelever nikke genkendende til. Som forælder er du ikke nødvendigvis klar over, hvilke fordele der kan være ved at gå på efterskole, hvorfor vi gerne vil gøre dig klogere på dette.

Hvor meget man får ud af et efterskoleophold vil helt naturligt variere fra elev til elev. Det afhænger nemlig i allerhøjeste grad af, hvor meget energi man selv lægger i det. Går man ind til det med et positivt sind og en tro på, at det nok skal blive en fantastisk oplevelse, så bliver det formentlig også en god oplevelse.

Lad os lige kort nævne de vigtigste fordele ved idrætsefterskoler:

  • Eleven danner relationer for livet
  • Eleven udvikler sig både personligt og fagligt
  • Eleven kommer i bedre form
  • Eleven lærer at tage ansvar
  • Eleven bliver rustet til fremtidige udfordringer

Tiltaler ovenstående dig som forælder, så synes vi, at du skal tage dit barn med under armen og besøge nogle af de mange efterskoler, som fordeler sig på hele landet. Du kan i første omgang foreslå dit barn at svinge forbi Lægården – med base i 7500 Holstebro. Idrætsefterskolen Lægården har et fantastisk ry, hvorfor det som udgangspunkt er et sikkert valg. Valget bør om ikke andet træffes af dit barn, da det er ham eller hende, som skal tilbringe året på den givne skole.

Læs mere

Populære indlæg