Følg os

Fitness

Kom i dit livs bedste form med disse tips

Træningsmål

Skal du i dit livs bedste form, så kræver det både hård træning og den rette kost. Det er dog meget vigtigt, at det bliver tilrettelagt ordentligt, da du ellers vil ramme ind i overtræning og skader.

Det handler derfor om at starte stille op og så gradvist øge træningsmængden. Træner du op til et bestemt løb eller konkurrence, så skal du derfor starte din træning i god tid, hvis du skal i dit livs form.

Topformen tager tid

Du opnår ikke din topform i løbet af nogle måneder, det kræver flere års hård træning. Du kan dog komme rigtigt langt på nogle måneder, men topformen når du altså ikke på denne tid.

Hvis du starter fra et lavt niveau, så vil du hurtigt kunne opnå en voldsom fremgang. Ligeledes er det sværere med fremgang, hvis du allerede er i rigtig god form.

Du skal altid være realistisk og tilrettelægge et program, som du kan holde til i længden. Mange mister motivationen, hvis de starter for hårdt ud.

Derudover handler det ikke altid om at træne mest muligt, det handler snarere om hård træning i kortere tid og selvfølgelig sund kost.

Slank og sund med styrketræning

Hvis du vil tabe dig, så bør du også dyrke styrketræning. Der er mange, som nøjes med cardiotræning til vægttab, men dette er ikke optimalt.

Dit hvilestofskifte afhænger primært af din muskelmasse. Jo mere muskelmasse du har, jo højere vil dit hvilestofskifte være. Hvis du kun dyrker cardio og er i kalorieunderskud, så vil kroppen ”spise” noget af din muskelmasse til at dække dette energiunderskud.

Hvis du derimod også styrketræner, så vil kroppen primært forbrænde dit fedt, da den jo har brug for muskelmassen til det hårde arbejde. Din krop er altså intelligent og forsøger at indrette sig på bedst mulig vis.

En kombination af styrketræning og cardio er dermed optimalt, hvis du gerne vil være slank og sund.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.