Følg os

Fitness Motion Sponsoreret

Kniber det med tid til træningen?

Hjemmetræning

Spar tid og træn hjemme hos dig selv

Sådan får du tid til at forkæle din krop med målrettet og effektiv træning

At benytte fitnesscentre til styrketræning, holdtræning og konditionstræning er blevet mere og mere populært over de seneste år, og der findes stort set centre i samtlige danske byer. Men for den travle husmor eller ham, som arbejder på fuldtid, kan det være svært at finde tiden til at benytte centeret. Her giver hjemmetræning god mulighed for alligevel at dyrke motion og forbrænde kalorier uden, at det kræver hverken den samme tid eller de samme omkostninger som at benytte et fitnesscenter.

Tilpas træning til dit eget skema

Et travlt skema og et døgn, som gerne skulle bestå af mere end 24 timer, er noget, som de fleste i dag kender til. Som samfund bliver vi mere og mere karrierefokuserede og lader i høj grad vores tidsskema være så pakket som overhovedet muligt. Det betyder nedprioritering af værdifulde ting som f.eks. motion, og selvom de overskudsagtige kan få presset et besøg i fitnesscenteret ind, er det ikke tilfældet for alle. Hjemmetræning vinder mere og mere frem og er blevet et stort fænomen i både indland og udland, og netop muligheden for at tilpasse træning til eget skema, er, hvad der gør hjemmetræning til det nye sort.

Der er gode muligheder for hjemmetræning

Hjemmetræning behøver hverken kræve specielt meget plads eller diverse forskellige udstyrselementer og tilbehør. Simple håndvægte kan være grundlaget for træning af stort set alle muskelgrupper, og det samme gælder kettlebells, som nemt kan anskaffes i diverse sportsforretninger. Desuden er TRX og cirkeltræning uden udstyr blevet meget populært, og at arbejde med egen vægt kan også være ekstremt styrkende. Du kan læse mere om forskellige muligheder for hjemmetræning her. Lav træning om morgenen inden, du tager på arbejde, eller gennemfør en lyntræning inden, at du skal i seng om aftenen – tidspunktet er op til dig, men med lette øvelser og begrænsede behov for tid og udstyr for at kunne udføre øvelser hjemme, er der ingen undskyldning for ikke at få motion.

Udstyr eller ej – motionen gør underværker

I en stresset hverdag, hvor tiden ikke er til at benytte et fitnesscenter, er hjemmetræningen ikke bare godt for helbredet. Motion kan generelt have stor betydning for hjernens funktionalitet, og det siges samtidig, at motion nedsætter følelsen af stress, hvorfor det i en tidsknap dagligdag kan gøre underværker. At motion hverken behøver koste mange penge eller kræve meget tid gør det blot endnu mere attraktivt at leve en sundere livsstil og på den måde gøre noget godt for helbredet, for sjælen og for kroppen generelt.

Lad dig inspirere

Er du blevet overbevist om, at hjemmetræningen er noget for dig, men har du svært ved at finde ud af, hvor du skal starte, og hvordan du kommer videre? Der findes forskellige apps til smartphones, som kan guide dig til en effektiv hjemmetræning, og desuden kan du ofte få gode tips og tricks på de sociale medier. Derudover, er der hjemmesider, som er specialiserede i træning for både nybegyndere og øvede, og her får du mulighed for endnu bedre rådgivning og vejledning til, hvordan du kommer i gang. Du kan f.eks. læse mere på Iforms hjemmeside her.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fitness

Det vigtigste udstyr til dit hjemmefitness

hjemmetræningen

Er du træt af at skulle slæbe dig selv ned i det lokale fitnesscenter for at få gennemført dine træningspas? Så kan du med fordel gå i gang med at sammensætte dit helt eget hjemmefitness med blot nogle få forskellige former for træningsudstyr.

Først og fremmest er det vigtigt at tænke på, at der er mange forskellige måder at træne på, og at derfor ikke findes én universel definition af, hvad et hjemmefitnessrum bør bestå af. Du kan imidlertid starte med at købe de absolut mest essentielle ting ind.

Du kan for eksempel starte med at købe et sæt håndvægte, da dette kan bruges til et utal af forskelle øvelser for stort set hele kroppens muskulatur. Dernæst kan du give dig i kast med at købe en pull-up-bar, nogle træningsmåtter og eventuelt en bænk med dertilhørende vægtstang.

Med blot nogle få vigtige former for udstyr, kan du sagtens få et effektivt træningspas ud af at arbejde derhjemme.

Planlæg dine indkøb nøje

Hvis du ønsker at få mest ud af dine penge, kan du i høj grad anbefales til at planlægge dine indkøb nøje. Start med at lav en lille liste over de ting, som du godt kunne tænke dig at investere i, og dan dig et overblik over, hvad de forskellige ting koster.

Undlad således at købe noget bare for at gøre det. Såfremt du for eksempel ikke træner bænkpres, er der jo ingen grund til at købe udstyret til det.

I relation til dette fremstår det som sagt hensigtsmæssigt at starte med de allermest basale og vigtige ting, hvorefter du kan give dig i kast med at købe nogle af de lidt dyrere former for træningsudstyr, såsom en romaskine eller en motionscykel.

Lån penge til dyrere udstyr

Når det kommer til at finde og købe det lidt dyrere udstyr til dit hjemmefitness, kan du med fordel vælge at låne penge, så du opnår et lidt større budget.

Det kommer nemlig i sidste ende kun til at kunne betale sig, da det ganske enkelt ikke nytter noget at gå på kompromis med kvaliteten af dine indkøb. I så fald vil du blot komme til at fortryde det på længere sigt, hvilket naturligvis ville være en skam.

Såfremt du ønsker at finde et fordelagtigt og billigt lån, kan du blandt andet sammenligne lånetilbud her. Selv hvis du står i RKI, er det med visse långivere fortsat muligt at få godkendt din ansøgning.

Og så gælder det blot om ikke at bide mere af, end du kan tygge. Ved at lægge et budget og finde dit personlige rådighedsbeløb, kommer du ikke til at være i tvivl om, hvad du har mulighed for at betale i månedlig ydelse.

Kilde: https://kviklanet.dk/kviklaan/trods-rki/

Læs mere

Fitness

Lav dit eget fitness i hjemmet og kom i din drømmeform

Hjemmefitness

Hvem ønsker ikke at komme i sit livs bedste form og derved ikke længere være bange for at smide trøjen og hoppe i et par badebukser eller i en bikini til sommer? Langt de fleste går med drømme om en bedre fysisk form, men det er de færreste, der formår at opfylde drømmen. Enten er det for svært at tvinge sig selv ned til det lokale fitnesscenter, eller så er der for lang vej hen til centret. Uanset hvad grunden er, hjælper det ikke med at opnå drømmeformen. Et fitness i eget hjem kan dog være svaret på udfordringen.

Fordele ved fitness i hjemmet

Et fitness i sit eget hjem har mange fordele, men først og fremmest kræver det dog, at der er plads i dit hjem til fitnessudstyret. Flere og flere danskere får implementeret fitnessudstyr i eksempelvis en ubrugt garage. Har du noget ubrugt plads i dit hjem, og har du en lille drøm i maven om en bedre fysisk form, så kan den ubrugte plads gå hen og blive stedet, hvor din krop skal transformeres.

En af de helt store fordele er, at du ikke behøver slæbe dig selv hen til det nærmeste center. Der er en stor psykisk barriere forbundet med at skulle manøvre sig hen til centret, for derefter at gennembanke sin egen krop i en time. Det er ofte nemmere bare at blive i sofaen og se næste afsnit af sin serie. Ved at have et fitness i hjemmet, er barrieren markant mindre – udstyret står bogstaveligt talt i baghaven, og der er ingen spildtid forbundet med transporten frem og tilbage.

En stor motivationsfaktor ved at kreere en bedre fysisk form for sig selv, er dét at kunne se ændringerne ske. Får du kæmpet dig ned i dit hjemmefitness oftere end i centret, vil du alt andet lige også kunne se hurtigere resultater. Dette vil være med til at motivere dig i langt højere grad, hvilket sætter gang i en positiv træningsspiral.

Endvidere kan et hjemmefitness også åbne op for nye aktiviteter med venner og familie. Er den primære sociale aktivitet at se serier og spise usundt, kan et fitnesscenter i hjemmet åbne op for en hel ny social aktivitet, der samtidig gør noget godt for din krop.

Få råd til dit eget hjemmefitness

Et hjemmefitness er, i de fleste tilfælde, ikke en billig løsning at komme i drømmeform på. Der er dog nogle ting, du kan overveje, når du skal investere i fitnessudstyret:

  • Køb udstyret brugt – Det kan sagtens betale sig at købe udstyret brugt, idet du sparer mange penge i forhold til nyanskaffelsesprisen.
  • Frameld dig fitnessabonnementet – Her kan du nemt spare 199-299 kr. pr. måned afhængig af center og abonnement.
  • Få evt. et fritidsjob / bijob hvor motion er inkluderet – Mangler du de sidste knaster for at kunne købe løbebåndet eller bænkpresmaskinen, så få dig et bijob, hvor du også får lov til at bevæge dig. På den måde skaber du lidt ekstra likviditet og kommer samtidig nærmere dit mål om drømmekroppen.
  • Skulle du stå og mangle 10.000 kr., så er der online mulighed for at optage lån af mindre beløb som f.eks. 10.000 kr. Det kan blive nødvendigt, hvis du lige mangler det sidste, men vær meget opmærksom på lånenes betingelser og samlede omkostninger.

Vi håber, at du fandt inspiration i denne artikel, og at drømmekroppen er realiseret inden for den nærmeste fremtid.

Læs mere

Fitness

De 4 bedste romaskiner – find den bedste til dig

bedste romaskiner i år

At ro er en unik træningsform, og en af de bedste der findes. Man får aktiveret hele kroppen, alle musklerne samtidig med at konditionen bliver forbedret. Det gør den til en ideel form for motion for langt de fleste mennesker. Når man gerne vil i gang med at motionere, kan det være svært at vælge den bedste fremgangsmåde. Man vil gerne opbygge muskler, men samtidig vil man gerne forbrænde kalorier og tabe noget fedt. Med en god romaskine kan man gøre dette på én og samme tid.

Naturligvis kan man melde sig ind i et fitnesscenter og bruge de maskiner som befinder sig her, men hvis man har svært ved at finde tid til at bevæge sig derhen, så er det en bedre ide at anskaffe en til sit hjem. På den måde sparer man tid, og det er altid let tilgængeligt at træne. Man kan hoppe på den lige når man står op, eller ro sig en tur inden aftensmaden.

Men hvilken romaskine skal man så vælge? Vi har talt med Alt.dk for at få deres input til de fire bedste romaskiner til hjemmet.

Der er flere ting man skal tænke igennem. Vi vil her gennemgå nogle af de ting man skal være opmærksom på, så man forhåbentlig kan finde frem til den som passer bedst til ens behov. Desuden vil kigge på 4 af de bedste romaskiner, som du stærkt kan overveje at anskaffe dig, hvis du vil i gang med denne træningsform.

Hvilken modstand skal maskinen have?

Der er grundlæggende tre forskellige måder en romaskine kan skabe modstand: vand, luft eller magnetisme. Vandmodstand skabes ved hjælp af en lille tank som fyldes op med væske. Maskinens årer bevæger sig igennem dette, og skaber en meget autentisk oplevelse. Dog kan det være svært at justere mere præcist på modstandsstyrken.

Testvinderen CONCEPT2 er baseret på vindmodstand. Her sidder der en turbine hvor styrken kan kontrolleres ved hjælp af displayet. Vindmodstand kan suppleres med magnetisme som eksempelvis kan sidde i sædets skinne (find den her).

Programmer og displayet

En anden vigtig egenskab man skal tage i betragtning, er de digitale funktioner. Afhængigt af hvilken model man vælger, kan de variere meget i hvor avanceret de er. Jo dyre maskinen er, jo flere indstillinger og muligheder er der som oftest. Den model som er blevet kåret som den bedste af de billigste, Kettler Rover Axos, er et glimrende valg i forhold til pris og kvalitet, men man får ikke lige så mange præcise oplysninger vist på displayet.

Med en mere avanceret model som Abilica Windrower 2.0 skal man betale lidt mere, men til gengæld får man mulighed for at indstille mere præcise træningsprogrammer samt oplysninger om kalorieforbrænding og puls med et pulsbånd (find den her).

Vælg det rigtige sæde

Hvis romaskinen ikke er komfortabel, så stiger sandsynligheden for at man ikke får den brugt. Derfor skal man vælge en maskine med et sæde som passer til en. Hvis man er en stor person, så skal man have det med i sine overvejelser. En maskine som Reebok GR ROWER har et sæde som kan glide 85cm i længden, og den har meget avancerede indstillinger for magnetisk modstand. Det gav den en plads blandt de fire bedste romaskiner, som vi har udvalgt og anmeldt.

Læs mere

Fitness

Sådan får du en flot og sund krop

Sund krop

Der findes næppe det menneske, som ikke drømmer om en flot og sund krop, da kroppen er noget af det vigtigste for os mennesker.

Det er af logiske grunde ikke alle mennesker, der har lige nemt ved at få en flot og sund krop, da sygdomme, manglende selvværd eller sorg kan besværliggøre denne proces. Det er desuden ikke underordnet, hvilke gener man har arvet fra sin mor og far. Det er en kendsgerning, at det generelt er sværere (men ikke umuligt) at træne og spise sig til en tilfredsstillende krop, hvis man har kraftige knogler og / eller et lavt stofskifte.

Sørg for at få din søvn

Du vil få svært ved at få en flot og sund krop, hvis du ikke sørger for at få din søvn. Det mest optimale vil være, hvis du sover 8-10 timer i døgnet. Hvis du er i søvnunderskud, så vil det helt naturligt påvirke både humør, overskud og helbred.

Du er, hvad du spiser

Hvis du lever af pizza, burger, chips og sodavand, så er det klart, at du aldrig vil få den krop, du altid har drømt om.

Du er, hvad du spiser, hvorfor du skal sørge for at holde dig til sund og nærende kost. Det er desuden vigtigt, at du sørger for at spise varieret, hvor din kost helst skal byde på et højt indhold af vitaminer, mineraler og enzymer. Din krop har brug for både frugt, grøntsager, kartofler og kød, ligesom kroppen har brug for fedt og sukker i moderate mængder.

Træning er vejen frem

Selvom du spiser sundt og varieret, så er det ikke sikkert, at du vil få din drømmekrop, hvis du ligger i din seng hele dagen lang.

Træning er vejen frem, så hvis du ikke allerede er meldt ind i et fitnesscenter, så overvej, om det ikke er på tide. Der findes helt sikkert mindst ét fitnesscenter i nærheden af dig.

Du kan også indrette dit eget fitnesscenter i hjemmet, hvis du har pladsen til det. Du kommer langt med håndvægte i forskellige vægtklasser, træningsmåtter og kettlebells, som gør det muligt at udføre mange forskellige træningsøvelser.

Gå aldrig ned på væske

Hvis du altid føler dig træt og uoplagt, så kan det skyldes, at du ikke får indtaget nok væske i løbet af dagen.

Du kan som hovedregel ikke drikke for meget væske, så hold dig ikke tilbage, men forsøg at holde dig til sunde drikke – vand og mælk. En god tommelfingerregel går på, at man skal drikke 1-2 liter væske om dagen.

Vær aktiv hver dag

Du bør være aktiv hver dag, hvis du ønsker at forvandle din krop én gang for alle. Alle former for aktivitet tæller, så det er underordnet, om du går, danser, løber eller cykler.

Du kan gøre dig selv og din krop en stor tjeneste ved at være aktiv 30-45 minutter om dagen, da det er sundt at få pulsen op og forbrænde nogle kalorier.

Læs mere

Fitness

Guide til effektiv behandling af ømme muskler

Sportsmassage

Lige meget om du dyrker fitness, styrketræning, fodbold, dans eller noget helt femte, så kommer du ikke uden om at have ømme muskler fra tid til anden. Muskelømhed forekommer hyppigt og varer typisk i et par døgn eller tre.

Dyrker man hyppig sport og motion, så er det helt normalt, at man oplever ømme muskler. Ømhed er ikke farligt, men det kan ikke desto mindre være meget ubehageligt at føle sig øm i hele kroppen, hvorfor det er værd at undersøge, hvilke behandlingsmuligheder der findes.

Her bliver du præsenteret for en kort guide til at behandle ømhed i musklerne.

Sportsmassage er vejen frem

Man kan næsten ikke tale om behandling af muskelømhed uden at komme ind på massage på et tidspunkt. Massage, herunder sportsmassage, er nemlig den mest effektive behandlingsløsning. Det er med sportsmassage muligt at nedsætte både hævelse, smerte og ømhed i musklerne med helt op til 30 %. Det kan du læse mere om her.

I dag er vi danskere så privilegerede, at vi kan blive behandlet i eget hjem. Det er muligt takket være raskrask.dk, som tilbyder massage ud af huset. Du behøver altså ikke længere at forlade dit hjem for at få massage.

Stræk ud

Udstrækning er også en meget effektiv måde, hvorpå man kan både forebygge og behandle ømme muskler.

Ifølge os bør alle aktive mennesker strække ud efter endt træning, da man kan forhindre mange gener ved blot at bruge fem minutter på udstrækning. Alle de store stjerner strækker ud, når de har været aktive, så hvorfor skulle du ikke også gøre det? Du kan evt. supplere med yoga og / eller pilates.

Overvej smertestillende spray

Smertestillende spray lyder måske som noget opreklameret fis, men det virker faktisk.

Smertestillende spray bliver brugt af professionelle behandlere og sportsudøvere over hele verden, så du bør også give det en chance.

Det skal for en god ordens skyld nævnes, at ikke alle produkter er lige effektive, hvorfor man bør undersøge forskellige muligheder, før man afgiver en bestilling på smertestillende spray.

Læs mere

Fitness

Kom i dit livs bedste form med disse tips

Træningsmål

Skal du i dit livs bedste form, så kræver det både hård træning og den rette kost. Det er dog meget vigtigt, at det bliver tilrettelagt ordentligt, da du ellers vil ramme ind i overtræning og skader.

Det handler derfor om at starte stille op og så gradvist øge træningsmængden. Træner du op til et bestemt løb eller konkurrence, så skal du derfor starte din træning i god tid, hvis du skal i dit livs form.

Topformen tager tid

Du opnår ikke din topform i løbet af nogle måneder, det kræver flere års hård træning. Du kan dog komme rigtigt langt på nogle måneder, men topformen når du altså ikke på denne tid.

Hvis du starter fra et lavt niveau, så vil du hurtigt kunne opnå en voldsom fremgang. Ligeledes er det sværere med fremgang, hvis du allerede er i rigtig god form.

Du skal altid være realistisk og tilrettelægge et program, som du kan holde til i længden. Mange mister motivationen, hvis de starter for hårdt ud.

Derudover handler det ikke altid om at træne mest muligt, det handler snarere om hård træning i kortere tid og selvfølgelig sund kost.

Slank og sund med styrketræning

Hvis du vil tabe dig, så bør du også dyrke styrketræning. Der er mange, som nøjes med cardiotræning til vægttab, men dette er ikke optimalt.

Dit hvilestofskifte afhænger primært af din muskelmasse. Jo mere muskelmasse du har, jo højere vil dit hvilestofskifte være. Hvis du kun dyrker cardio og er i kalorieunderskud, så vil kroppen ”spise” noget af din muskelmasse til at dække dette energiunderskud.

Hvis du derimod også styrketræner, så vil kroppen primært forbrænde dit fedt, da den jo har brug for muskelmassen til det hårde arbejde. Din krop er altså intelligent og forsøger at indrette sig på bedst mulig vis.

En kombination af styrketræning og cardio er dermed optimalt, hvis du gerne vil være slank og sund.

Læs mere

Atletik

Derfor bør du ikke træne sent om aftenen

Udmattet efter træning

Du bør ikke træne sent om aftenen, hvis du kan undgå det. Det er selvfølgelig bedre med aftentræning, end hvis du ellers ikke får trænet overhovedet.

Sent om aftenen er din krop træt efter en lang dag, så den kan ikke yde optimalt til træning.

Dermed får du ikke det fulde udbytte af træningen, så du bør i stedet placere din træning tidligere på dagen.

Brug for mad efter træning

En anden god grund til at undgå aftentræning er kosten, da du har brug for meget mad efter træning.

Først og fremmest har du brug for en proteinshake med hurtigt optageligt protein og kulhydrat, men ca. 1-2 time(r) efter, skal du have et rigtigt måltid.

Dette måltid skal være forholdsvist stort, da din krop har brug for masser af mad i timerne efter træningen. Det er nemlig her, at den for alvor skal genopbygge sig selv i en stærkere udgave.

Dette harmonerer bare ikke med nattesøvnen, da du sover dårligere med et stort måltid lige inden sengetid.

Søvn er også essentielt for gode træningsresultater og din generelle sundhed, så det er vigtigt ikke at presse kroppen med store mængder mad inden sengetid.

Aktiv mand

Når du ikke kan undgå aftentræning

Du kan dog være i den situation, at det kun kan lade sig gøre at træne om aftenen. Det kan være, at du har en travl hverdag med familie og fuldtidsjob, og du bare ikke har andre muligheder end at træne om aftenen.

I stedet for det store måltid 1-2 time(r) efter træning, så kan du spise lidt ekstra i timerne op til træningen. Det skal ikke være lige inden træningen, da du så ikke kan yde optimalt.

Men hvis du spiser lidt ekstra aftensmad og lidt let mad inden træning, så kan du undgå det store måltid efter træningen.

Så har din krop adgang til store mængder god mad, som den kan bruge til restitution i løbet af natten.

Læs mere

Fitness

Det skal du spise og drikke efter styrketræning

Kost efter træning

Din kost er mindst lige så vigtig som din træning. Derfor skal du have styr på kosten, hvis du vil opnå gode resultater med styrketræning.

Faktisk mener mange eksperter, at kosten er endnu vigtigere end træningen. Uden den rette kost fungerer din krop ikke ordentligt, hvilket f.eks. går ud over muskelopbygningen.

Proteinpulver eller skummetmælk

Efter styrketræning skal din krop bruge ca. 20-30 gram protein af høj kvalitet. Samtidig skal denne protein være hurtigt optageligt for kroppen, så musklerne straks får glæde af proteinen.

Vores muskler er bygget af protein, som igen er bygget af aminosyrer. Den rette sammensætning af aminosyrer er essentiel, da kroppen ellers ikke kan udnytte denne protein ordentligt.

Proteinpulver er bygget af de helt rette aminosyrer, så med en proteinshake efter træning får dine muskler de rette betingelser for vækst.

Hvis du ikke bryder dig om proteinpulver, så er den næstbedste løsning skummetmælk. Skummetmælk indeholder nemlig også mange gode aminosyrer, og sammensætningen minder en del om proteinpulver.

Kulhydrat hjælper på din restitution

Hvis du drikker en proteinshake efter træning, så bør du også huske noget kulhydrat. Druesukker er noget af det bedste, da det er super hurtigt optageligt.

Normalt skal man undgå disse hurtige kulhydrater, men lige efter træning hjælper det til restitution af dine muskler. Tilføj derfor lidt kulhydrat efter din træning.

Hvis du drikker skummetmælk, så er det allerede kulhydrat i, så her behøver du ikke at tilføje ekstra kulhydrater. Nogle former for proteinpulver indeholder ligeledes kulhydrater.

Kylling og magert kød

Kylling og magert kød er også glimrende kilder til protein af høj kvalitet, men denne type protein er langsomt optageligt.

Derfor er kød bedre på andre tidspunkter, så din krop hele tiden har adgang til den vigtige protein. Efter træning er en proteinshake dog bedre, da den giver et hurtigt boost af den nødvendige protein.

Samtidig er det besværligt at tage kød med til træning. Inden sengetid er magert kød virkeligt godt, da kroppen så har adgang til god protein hele natten.

Læs mere

Populære indlæg