Følg os

Motion

Hvad koster et godt løbebånd?

Mand på løbebånd

Løbebånd kan fås i mange prisklasser. Det kan derfor være svært at vurdere, hvornår der er tale om et godt løbebånd. Det er for eksempel muligt at købe løbebånd til omtrent 1.000 kr. – dog er de sjældent pengene værd. Derfor vil det ikke vise sig som værende et godt køb. Tværtimod vil det blive et dyrt bekendtskab, da de ofte ikke opfylder forbrugerens behov og ønsker.

Det er derfor forventeligt at skulle investere en kende mere end dette. Investerer du f.eks. i Masterfit TP100 til omkring 6.500 kroner, så får du et løbebånd, der indeholder alt, du skal bruge. Du kan dog sagtens finde modeller, der er markant dyrere end dette, som henvender sig til mere professionelle formål. Det omfatter bl.a. en model som Spirit CT900 ENT. Dette løbebånd koster omkring 60.000 kroner.

Skal jeg bruge 6-7.000 kr. på et løbebånd?

Det er ikke alle, der har lyst til at bruge mellem 6.000 og 7.000 kr. på et løbebånd til hjemmet. Det er dog heller ikke alle, der behøver at gøre dette. Det afhænger nemlig af egne behov og præferencer. Skal det blot bruges til let løb et par gange om ugen, så er behovet ikke stort. Udsættes det derimod for intensiv brug flere timer om dagen, så er sagen en anden.

Når du skal købe løbebånd, handler det derfor primært om dine egne præferencer. Derfor er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine behov og ønsker, inden du igangsætter en intensiv jagt efter et løbebånd til hjemmet. Endvidere bør du overveje, hvorvidt det reelt set kan betale sig med eget løbebånd, da det naturligvis forudsætter hyppig brug.

Er pengene bedre brugt på et kørekort eller andet?

Kæmper du med at få råd til dit kørekort i dag, så er det næppe en god idé at købe et løbebånd i morgen. Vurdér derfor, hvorvidt pengene er bedre brugt andetsteds. Ønsker du at forbedre din kondition, tabe dig et par kilo eller træne op til et halvmaraton, så kan pengene til et løbebånd sagtens være godt givet ud. Det bør dog fortsat overvejes meget nøje. Hvad prioriterer du højest?

Nybegynderen har sjældent store behov. Derfor vil et løbebånd til mellem 10.000 og 20.000 kr. typisk være i overkanten. Der kan heldigvis findes mange gode modeller, der egner sig godt til nybegynderen, som koster halvdelen af dette. Er du en garvet løber, der ikke ønsker at benytte det lokale fitnesscenter eller de våde landeveje, så er behovet et helt andet.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fitness

Kom i dit livs bedste form – fitness i dit eget hjem

Hjemmetræning

Drømmer du om en veltrimmet krop, men har du til tider svært ved at slæbe dig hen til det lokale fitnesscenter? Der kan være mange undskyldninger for ikke at komme afsted. Måske regner det udenfor? Måske er det blevet for sent om aftenen til, at du orker at hoppe i tøjet og forlade sofaen for en stund? Eller måske har du ikke tid til at skulle tage hele vejen til træningscentret for dine andre planer? Der findes dog en løsning, som eliminerer alle de mange undskyldninger – nemlig et fitnessrum i hjemmet. Med et fitnesslokale i dit eget hus er der ingen undskyldninger for ikke at få trænet. Derfor er vores opfordring som følger; Drop det lokale fitnesscenter og kom i dit livs bedste form mellem hjemmets trygge vægge.

Fitness efter dine behov

Med et fitnessrum i hjemmet får du mulighed for at specialdesigne dit eget fitnesscenter, så det passer til lige netop dine behov. Du vælger helt selv, hvilke maskiner du har brug for og indretter lokalet, som du synes er mest optimalt. Hvad end du har brug for cardio-maskiner eller mere er til styrketræning, så er dit eget fitnessrum en genial løsning. Et fitnesscenter har ofte langt flere maskiner, end man har plads til i hjemmet, men med dit eget fitnessrum vælger du blot dine yndlingsmaskiner. En anden kæmpe fordel ved at have dit eget personlige fitnesscenter i hjemmet er, at du slipper for at skulle deles om maskinerne eller stå i kø for at komme til. Alle maskiner står til rådighed, når du har brug for dem.

Overvejelser inden projektstart

At lave sit eget fitnessrum i hjemmet kræver selvfølgelig et ledigt rum. Måske har du et opbevaringsrum, som mest af alt er fyldt med rod og skrammel? Eller måske er børnene flyttet hjemmefra, hvilket har åbnet op for muligheden.

Når først du har rummet på plads, bør du gøre dig nogle økonomiske overvejelser. De mange fordele ved et personligt fitnesslokale i hjemmet er selvfølgelig ikke gratis at opnå. Har du ikke en opsparing til rådighed, kan du finansiere lokalet ved hjælp af et lån. Det kan virke overvældende at skulle låne penge for at finansiere rummet, men som endnu en fordel sparer du med tiden også en masse penge på det kontingent, som du ellers ville skulle betale til det lokale fitnesscenter. Hos Santander Consumer Bank kan du låne til lige netop dit behov. Hør mere om dine lånemuligheder, så du kan finansiere dit fitnessrum uden bekymringer. Klik dig videre til siden. Hernæst er der bare tilbage at komme ud og få handlet dine favoritmaskiner, så du kan komme i gang med din træning og nå dine personlige mål!

Læs mere

Motion

Når sommeren er over os

Når sommeren er over os

Når det er sommer i Danmark, bevæger vi os alle sammen udenfor. De voksne sidder med et glas bobler i skyggen og snakker, og børnene leger rundt i haven. Det er super sundt for børn at lege udenfor. Det giver dem motion og masser af frisk luft. Der findes mange forskellige former for lege som børnene kan give sig i kast med. En af de rigtig populære former for ”legetøj” er en havetrampolin.

Trampolin fra Berg – sikkerhed og sjov for både børn og voksne

Havetrampoliner er blevet yderst populære. Børn kan bruge utallige timer på en trampolin både alene og sammen med vennerne. Trampoliner fra Berg er af god kvalitet, så dit barn sikkerhed er i top.

En Berg trampolin består af 4 solide ben og er omgivet af et finmasket sikkerhedsnet så børnene ikke kan falde ned når de hopper rundt. Sikkerhedsnettet er fremstillet specielt til Berg trampoliner og har dobbelt overlapning ved åbningen så man heller ikke kan falde ud der. Nogle vælger en trampolin model til nedgravning, og her følger sikkerhedsnettet ikke med.

Hvis du som voksen også gerne vil lege med er der intet problem i dette. Trampolinen er nemlig stabil nok til at bærer vægten fra voksne også. Dette skyldes blandt andet de særligt stabile Goldspring fjedre som holder dugen fast. En Berg trampolin kommer også med kantbeskyttere som ligger et godt stykke ind over fjedrene, så man ikke kan falde og slå sig ned på fjedrene, eller få et ben i klemme imellem dem.

Køb din BERG trampolin her.

Flere forskellige størrelser

Berg trampolinerne fås i forskellige størrelser og former til både store og små haver. Den største model er Grand 520, og kommer i en oval form der giver ekstra god plads til at hoppe og lave mere avancerede tricks. Lige meget hvilken model du vælger, kan du være sikker på at din Berg trampolin er af god kvalitet og er udstyret med alle sikkerhedsforanstaltningerne.

Sikkerhed

Man hører desværre om mange brækkede arme og ben i faldulykker ved trampoliner. Dette skyldes i høj grad at folk køber trampoliner af dårlig kvalitet og uden sikkerhedsnet. En trampolin af dårlig kvalitet kan revne i dugen, eller dens fjedre kan springe når de bliver belastede. Med en trampolin fra Berg behøver du heldigvis ikke at bekymre dig om disse ting, og du kan derfor med ro i maven lade dit barn hoppe rundt og have det sjovt.

Husk altid at se i brugsanvisningen hvad den maksimale vægt må være, så i ikke overstiger den.

Havetrampolinen er sundt for dit barn

En havetrampolin er rigtig sundt for dit barn på mange måder. For det første er der motionen. Det siger sig selv at det giver masser af motion at hoppe i trampolin. Dit barn bruger masser af forskellige muskler til at udføre de forskellige typer hop. Det er også sundt for dit barns grov motoriske træning. De mange forskellige stillinger man hopper i vil udfordre dit barn motorik, samt gavne balanceevnen.

Sidst med ikke mindst er leg på en havetrampolin også sundt for barnet fantasi og evne til at udfordre sig selv. Det starter måske som helt almindelig hop, op og ned, men hurtigt vil dit barn begynde at udfordre sig selv og finde på nye måder at hoppe på.

Med en trampolin fra Berg giver du dit barn sikker leg, masser af sjov, motion, træning og frisk luft.

Læs mere

Motion

Iværksætter med en travl hverdag? Sådan finder du tid til sport

Træning i jakkesæt

Det er generelt ikke ret nemt at finde tid til det hele i en hektisk hverdag – især ikke når man er iværksætter. Ofte har man en masse ting at se til, når man er selvstændig, og da man har mange funktioner i det daglige, er det mange gange nemt at springe over motionen. Det er dog vigtigt, at man husker at prioritere sport og motion, da det i høj grad er med til, at vi som mennesker fungerer optimalt i en hektisk hverdag.

Vi kommer herunder med nogle gode tips til, hvordan du kan finde endnu mere tid til sport i din dagligdag, iværksætter eller ej.

Vær ikke bange for at outsource opgaver

En af de ting, man som iværksætter skal blive god til, er at outsource de opgaver, som man ikke selv er god til. Man skal holde sig til de ting, man kan finde ud af, da det er dér, man bringer værdi til virksomheden.

Har man eksempelvis en opgave på to-do listen, der lyder på at skulle oversætte en tekst fra dansk til engelsk, men er man ikke særlig dygtig til engelsk grammatik, så vil vi klart anbefale at få en udefra til at læse korrektur på engelsk. På den måde kan man frigøre en smule tid til sport og motion, hvilket i sidste ende vil skabe et markant bedre fundament for både dig og din virksomhed.

Det behøver ikke at være dyrt at outsource korrekturlæsning og andre praktiske opgaver. Outsourcing skal alt andet lige ses som en investering i både virksomheden og en selv. Du skal som sagt bruge tiden på det, som du er god til, og du skal endvidere tænke over, hvordan du optimerer din egen effektivitet. En af måderne er at motionere og dyrke sport. Det kan nemlig give dig en masse ekstra energi til at give den gas på jobbet.

Lav en god to-do liste

Hvis du endnu ikke laver to-do lister, så er det på høje tide at komme i gang med dette. Disse lister vil nemlig være med til at give dig det fornødne overblik over din hverdag, så du altid foretager dig noget, som der er gavnligt for virksomheden. Ellers kan man hurtigt komme til at falde hen på de sociale medier, hvilket næppe giver din virksomhed værdi.

Læs mere

Fitness

Kniber det med tid til træningen?

Hjemmetræning

Spar tid og træn hjemme hos dig selv

Sådan får du tid til at forkæle din krop med målrettet og effektiv træning

At benytte fitnesscentre til styrketræning, holdtræning og konditionstræning er blevet mere og mere populært over de seneste år, og der findes stort set centre i samtlige danske byer. Men for den travle husmor eller ham, som arbejder på fuldtid, kan det være svært at finde tiden til at benytte centeret. Her giver hjemmetræning god mulighed for alligevel at dyrke motion og forbrænde kalorier uden, at det kræver hverken den samme tid eller de samme omkostninger som at benytte et fitnesscenter.

Tilpas træning til dit eget skema

Et travlt skema og et døgn, som gerne skulle bestå af mere end 24 timer, er noget, som de fleste i dag kender til. Som samfund bliver vi mere og mere karrierefokuserede og lader i høj grad vores tidsskema være så pakket som overhovedet muligt. Det betyder nedprioritering af værdifulde ting som f.eks. motion, og selvom de overskudsagtige kan få presset et besøg i fitnesscenteret ind, er det ikke tilfældet for alle. Hjemmetræning vinder mere og mere frem og er blevet et stort fænomen i både indland og udland, og netop muligheden for at tilpasse træning til eget skema, er, hvad der gør hjemmetræning til det nye sort.

Der er gode muligheder for hjemmetræning

Hjemmetræning behøver hverken kræve specielt meget plads eller diverse forskellige udstyrselementer og tilbehør. Simple håndvægte kan være grundlaget for træning af stort set alle muskelgrupper, og det samme gælder kettlebells, som nemt kan anskaffes i diverse sportsforretninger. Desuden er TRX og cirkeltræning uden udstyr blevet meget populært, og at arbejde med egen vægt kan også være ekstremt styrkende. Du kan læse mere om forskellige muligheder for hjemmetræning her. Lav træning om morgenen inden, du tager på arbejde, eller gennemfør en lyntræning inden, at du skal i seng om aftenen – tidspunktet er op til dig, men med lette øvelser og begrænsede behov for tid og udstyr for at kunne udføre øvelser hjemme, er der ingen undskyldning for ikke at få motion.

Udstyr eller ej – motionen gør underværker

I en stresset hverdag, hvor tiden ikke er til at benytte et fitnesscenter, er hjemmetræningen ikke bare godt for helbredet. Motion kan generelt have stor betydning for hjernens funktionalitet, og det siges samtidig, at motion nedsætter følelsen af stress, hvorfor det i en tidsknap dagligdag kan gøre underværker. At motion hverken behøver koste mange penge eller kræve meget tid gør det blot endnu mere attraktivt at leve en sundere livsstil og på den måde gøre noget godt for helbredet, for sjælen og for kroppen generelt.

Lad dig inspirere

Er du blevet overbevist om, at hjemmetræningen er noget for dig, men har du svært ved at finde ud af, hvor du skal starte, og hvordan du kommer videre? Der findes forskellige apps til smartphones, som kan guide dig til en effektiv hjemmetræning, og desuden kan du ofte få gode tips og tricks på de sociale medier. Derudover, er der hjemmesider, som er specialiserede i træning for både nybegyndere og øvede, og her får du mulighed for endnu bedre rådgivning og vejledning til, hvordan du kommer i gang. Du kan f.eks. læse mere på Iforms hjemmeside her.

Læs mere

Fitness

Sådan får du en flot og sund krop

Sund krop

Der findes næppe det menneske, som ikke drømmer om en flot og sund krop, da kroppen er noget af det vigtigste for os mennesker.

Det er af logiske grunde ikke alle mennesker, der har lige nemt ved at få en flot og sund krop, da sygdomme, manglende selvværd eller sorg kan besværliggøre denne proces. Det er desuden ikke underordnet, hvilke gener man har arvet fra sin mor og far. Det er en kendsgerning, at det generelt er sværere (men ikke umuligt) at træne og spise sig til en tilfredsstillende krop, hvis man har kraftige knogler og / eller et lavt stofskifte.

Sørg for at få din søvn

Du vil få svært ved at få en flot og sund krop, hvis du ikke sørger for at få din søvn. Det mest optimale vil være, hvis du sover 8-10 timer i døgnet. Hvis du er i søvnunderskud, så vil det helt naturligt påvirke både humør, overskud og helbred.

Du er, hvad du spiser

Hvis du lever af pizza, burger, chips og sodavand, så er det klart, at du aldrig vil få den krop, du altid har drømt om.

Du er, hvad du spiser, hvorfor du skal sørge for at holde dig til sund og nærende kost. Det er desuden vigtigt, at du sørger for at spise varieret, hvor din kost helst skal byde på et højt indhold af vitaminer, mineraler og enzymer. Din krop har brug for både frugt, grøntsager, kartofler og kød, ligesom kroppen har brug for fedt og sukker i moderate mængder.

Træning er vejen frem

Selvom du spiser sundt og varieret, så er det ikke sikkert, at du vil få din drømmekrop, hvis du ligger i din seng hele dagen lang.

Træning er vejen frem, så hvis du ikke allerede er meldt ind i et fitnesscenter, så overvej, om det ikke er på tide. Der findes helt sikkert mindst ét fitnesscenter i nærheden af dig.

Du kan også indrette dit eget fitnesscenter i hjemmet, hvis du har pladsen til det. Du kommer langt med håndvægte i forskellige vægtklasser, træningsmåtter og kettlebells, som gør det muligt at udføre mange forskellige træningsøvelser.

Gå aldrig ned på væske

Hvis du altid føler dig træt og uoplagt, så kan det skyldes, at du ikke får indtaget nok væske i løbet af dagen.

Du kan som hovedregel ikke drikke for meget væske, så hold dig ikke tilbage, men forsøg at holde dig til sunde drikke – vand og mælk. En god tommelfingerregel går på, at man skal drikke 1-2 liter væske om dagen.

Vær aktiv hver dag

Du bør være aktiv hver dag, hvis du ønsker at forvandle din krop én gang for alle. Alle former for aktivitet tæller, så det er underordnet, om du går, danser, løber eller cykler.

Du kan gøre dig selv og din krop en stor tjeneste ved at være aktiv 30-45 minutter om dagen, da det er sundt at få pulsen op og forbrænde nogle kalorier.

Læs mere

Fitness

Kom i dit livs bedste form med disse tips

Træningsmål

Skal du i dit livs bedste form, så kræver det både hård træning og den rette kost. Det er dog meget vigtigt, at det bliver tilrettelagt ordentligt, da du ellers vil ramme ind i overtræning og skader.

Det handler derfor om at starte stille op og så gradvist øge træningsmængden. Træner du op til et bestemt løb eller konkurrence, så skal du derfor starte din træning i god tid, hvis du skal i dit livs form.

Topformen tager tid

Du opnår ikke din topform i løbet af nogle måneder, det kræver flere års hård træning. Du kan dog komme rigtigt langt på nogle måneder, men topformen når du altså ikke på denne tid.

Hvis du starter fra et lavt niveau, så vil du hurtigt kunne opnå en voldsom fremgang. Ligeledes er det sværere med fremgang, hvis du allerede er i rigtig god form.

Du skal altid være realistisk og tilrettelægge et program, som du kan holde til i længden. Mange mister motivationen, hvis de starter for hårdt ud.

Derudover handler det ikke altid om at træne mest muligt, det handler snarere om hård træning i kortere tid og selvfølgelig sund kost.

Slank og sund med styrketræning

Hvis du vil tabe dig, så bør du også dyrke styrketræning. Der er mange, som nøjes med cardiotræning til vægttab, men dette er ikke optimalt.

Dit hvilestofskifte afhænger primært af din muskelmasse. Jo mere muskelmasse du har, jo højere vil dit hvilestofskifte være. Hvis du kun dyrker cardio og er i kalorieunderskud, så vil kroppen ”spise” noget af din muskelmasse til at dække dette energiunderskud.

Hvis du derimod også styrketræner, så vil kroppen primært forbrænde dit fedt, da den jo har brug for muskelmassen til det hårde arbejde. Din krop er altså intelligent og forsøger at indrette sig på bedst mulig vis.

En kombination af styrketræning og cardio er dermed optimalt, hvis du gerne vil være slank og sund.

Læs mere

Atletik

Derfor bør du ikke træne sent om aftenen

Udmattet efter træning

Du bør ikke træne sent om aftenen, hvis du kan undgå det. Det er selvfølgelig bedre med aftentræning, end hvis du ellers ikke får trænet overhovedet.

Sent om aftenen er din krop træt efter en lang dag, så den kan ikke yde optimalt til træning.

Dermed får du ikke det fulde udbytte af træningen, så du bør i stedet placere din træning tidligere på dagen.

Brug for mad efter træning

En anden god grund til at undgå aftentræning er kosten, da du har brug for meget mad efter træning.

Først og fremmest har du brug for en proteinshake med hurtigt optageligt protein og kulhydrat, men ca. 1-2 time(r) efter, skal du have et rigtigt måltid.

Dette måltid skal være forholdsvist stort, da din krop har brug for masser af mad i timerne efter træningen. Det er nemlig her, at den for alvor skal genopbygge sig selv i en stærkere udgave.

Dette harmonerer bare ikke med nattesøvnen, da du sover dårligere med et stort måltid lige inden sengetid.

Søvn er også essentielt for gode træningsresultater og din generelle sundhed, så det er vigtigt ikke at presse kroppen med store mængder mad inden sengetid.

Aktiv mand

Når du ikke kan undgå aftentræning

Du kan dog være i den situation, at det kun kan lade sig gøre at træne om aftenen. Det kan være, at du har en travl hverdag med familie og fuldtidsjob, og du bare ikke har andre muligheder end at træne om aftenen.

I stedet for det store måltid 1-2 time(r) efter træning, så kan du spise lidt ekstra i timerne op til træningen. Det skal ikke være lige inden træningen, da du så ikke kan yde optimalt.

Men hvis du spiser lidt ekstra aftensmad og lidt let mad inden træning, så kan du undgå det store måltid efter træningen.

Så har din krop adgang til store mængder god mad, som den kan bruge til restitution i løbet af natten.

Læs mere

Fitness

Gode grunde til at træne derhjemme

Hjemmetræning

Hjemmetræning er mere populært end nogensinde, og du kan sagtens skabe en effektiv træning i hjemmet. Du behøver nemlig ikke det helt vilde træningsudstyr for at stimulere kroppen på en god måde.

Derudover er det billigt, nemt og hurtigt med hjemmetræning, hvilket passer perfekt ind i en travl hverdag. På denne måde kan du altid træne, når du lige har lidt tid til det. Du behøver ikke at pakke træningstasken og bruge tid på transport til fitnesscenteret.

Hjemmetræning er effektivt

Med en vægtstang og nogle håndvægte kan du skabe et godt træningsprogram. Det er ikke nødvendigt med alle de store og dyre maskiner fra centret, det er faktisk mere effektivt med frie vægte.

Dine muskler bliver bedre stimuleret på denne måde, da træning med frie vægte også træner alle de stabiliserende muskler. Fokuser på de store muskelgrupper via bænkpres, squat, dødløft o.l.

Spar tid med hjemmetræning

Du kan træne lige, når det passer dig, og det behøver ikke at tage lang tid. Du skal ikke klæde om, pakke tasken eller bruge tid på transport til og fra centret.

Du sparer dermed rigtig meget tid, hvilket især er vigtigt i en travl hverdag med job og familie.

Slip for det dyre fitnessabonnement

Prisen for et fitnessabonnement er flere hundrede kroner om måneden, hvilket bliver til virkelig mange penge i længden.

Du kan indkøbe træningsudstyr til hjemmet for nogle få tusinde kroner, så udstyret er hurtigt tjent ind.

Træn med din familie

Du kan træne med din kæreste, venner eller børn, hvilket kan hjælpe på din motivation. Så er I sammen om projektet, og I kan sætte jeres yndlingsmusik på – og ellers bare nyde træningen sammen.

Læs mere

Populære indlæg