Følg os

Motion

Find tid til at motionere i en travl hverdag

Aktiv mand

Vi hører det hele tiden; motion er godt for os. Og vi er jo også klar over det. Men derfor kan det godt være svært at finde tid til det i en travl hverdag. Når det dog først er gjort, har man til gengæld en virkelig rar følelse i kroppen, velvidende om at man har gjort noget godt for ens fysik og psykiske velvære. Derfor kan det heller ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at komme afsted og røre sig.

Mange tænker på motion som et uoverskueligt projekt, der ikke kan passe ind i en forvejen hektisk dag. Men motion behøver ikke at tage lang tid. Afsæt en halv time og du har allerede et meget bedre udgangspunkt for et bedre helbred. Det kan være at løbe en tur på 5 km. eller at lave noget hjemmetræning på stuegulvet med nogle simple styrkeøvelser. Motion er, hvad man gør det til, og det behøves ikke gøres svært.

Forpligt dig ved at motionere med andre

Det er også nemmere at finde tiden til motion, hvis man dyrker det sammen med andre. Find en sportsgren, du gerne vil gå til og meld dig ind i en forening eller klub. Når andre regner med din tilstedeværelse, f.eks. hvis I skal være 11 personer til fodbold, så bliver motivationen til at komme ud ad døren automatisk større. Der findes et hav af forskellige sportsgrene, så det skulle være mærkeligt, hvis du ikke kan finde en, som du har lyst til at afprøve.

Har man børn, er de også en god undskyldning for at komme ud og motionere. En halv times fodbold eller hoppen på trampolin i haven gør også en forskel for helbredet. Hvis børnene er lidt større, kan I også løbe eller cykle sammen. I kan endda finde en fælles sportsgren at gå til.

Hvis du har lyst til at blive klogere på kroppen og træning, så kan du læse nogle af vores øvrige blogindlæg.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fitness

Kniber det med tid til træningen?

Hjemmetræning

Spar tid og træn hjemme hos dig selv

Sådan får du tid til at forkæle din krop med målrettet og effektiv træning

At benytte fitnesscentre til styrketræning, holdtræning og konditionstræning er blevet mere og mere populært over de seneste år, og der findes stort set centre i samtlige danske byer. Men for den travle husmor eller ham, som arbejder på fuldtid, kan det være svært at finde tiden til at benytte centeret. Her giver hjemmetræning god mulighed for alligevel at dyrke motion og forbrænde kalorier uden, at det kræver hverken den samme tid eller de samme omkostninger som at benytte et fitnesscenter.

Tilpas træning til dit eget skema

Et travlt skema og et døgn, som gerne skulle bestå af mere end 24 timer, er noget, som de fleste i dag kender til. Som samfund bliver vi mere og mere karrierefokuserede og lader i høj grad vores tidsskema være så pakket som overhovedet muligt. Det betyder nedprioritering af værdifulde ting som f.eks. motion, og selvom de overskudsagtige kan få presset et besøg i fitnesscenteret ind, er det ikke tilfældet for alle. Hjemmetræning vinder mere og mere frem og er blevet et stort fænomen i både indland og udland, og netop muligheden for at tilpasse træning til eget skema, er, hvad der gør hjemmetræning til det nye sort.

Der er gode muligheder for hjemmetræning

Hjemmetræning behøver hverken kræve specielt meget plads eller diverse forskellige udstyrselementer og tilbehør. Simple håndvægte kan være grundlaget for træning af stort set alle muskelgrupper, og det samme gælder kettlebells, som nemt kan anskaffes i diverse sportsforretninger. Desuden er TRX og cirkeltræning uden udstyr blevet meget populært, og at arbejde med egen vægt kan også være ekstremt styrkende. Du kan læse mere om forskellige muligheder for hjemmetræning her. Lav træning om morgenen inden, du tager på arbejde, eller gennemfør en lyntræning inden, at du skal i seng om aftenen – tidspunktet er op til dig, men med lette øvelser og begrænsede behov for tid og udstyr for at kunne udføre øvelser hjemme, er der ingen undskyldning for ikke at få motion.

Udstyr eller ej – motionen gør underværker

I en stresset hverdag, hvor tiden ikke er til at benytte et fitnesscenter, er hjemmetræningen ikke bare godt for helbredet. Motion kan generelt have stor betydning for hjernens funktionalitet, og det siges samtidig, at motion nedsætter følelsen af stress, hvorfor det i en tidsknap dagligdag kan gøre underværker. At motion hverken behøver koste mange penge eller kræve meget tid gør det blot endnu mere attraktivt at leve en sundere livsstil og på den måde gøre noget godt for helbredet, for sjælen og for kroppen generelt.

Lad dig inspirere

Er du blevet overbevist om, at hjemmetræningen er noget for dig, men har du svært ved at finde ud af, hvor du skal starte, og hvordan du kommer videre? Der findes forskellige apps til smartphones, som kan guide dig til en effektiv hjemmetræning, og desuden kan du ofte få gode tips og tricks på de sociale medier. Derudover, er der hjemmesider, som er specialiserede i træning for både nybegyndere og øvede, og her får du mulighed for endnu bedre rådgivning og vejledning til, hvordan du kommer i gang. Du kan f.eks. læse mere på Iforms hjemmeside her.

Læs mere

Fitness

Sådan får du en flot og sund krop

Sund krop

Der findes næppe det menneske, som ikke drømmer om en flot og sund krop, da kroppen er noget af det vigtigste for os mennesker.

Det er af logiske grunde ikke alle mennesker, der har lige nemt ved at få en flot og sund krop, da sygdomme, manglende selvværd eller sorg kan besværliggøre denne proces. Det er desuden ikke underordnet, hvilke gener man har arvet fra sin mor og far. Det er en kendsgerning, at det generelt er sværere (men ikke umuligt) at træne og spise sig til en tilfredsstillende krop, hvis man har kraftige knogler og / eller et lavt stofskifte.

Sørg for at få din søvn

Du vil få svært ved at få en flot og sund krop, hvis du ikke sørger for at få din søvn. Det mest optimale vil være, hvis du sover 8-10 timer i døgnet. Hvis du er i søvnunderskud, så vil det helt naturligt påvirke både humør, overskud og helbred.

Du er, hvad du spiser

Hvis du lever af pizza, burger, chips og sodavand, så er det klart, at du aldrig vil få den krop, du altid har drømt om.

Du er, hvad du spiser, hvorfor du skal sørge for at holde dig til sund og nærende kost. Det er desuden vigtigt, at du sørger for at spise varieret, hvor din kost helst skal byde på et højt indhold af vitaminer, mineraler og enzymer. Din krop har brug for både frugt, grøntsager, kartofler og kød, ligesom kroppen har brug for fedt og sukker i moderate mængder.

Træning er vejen frem

Selvom du spiser sundt og varieret, så er det ikke sikkert, at du vil få din drømmekrop, hvis du ligger i din seng hele dagen lang.

Træning er vejen frem, så hvis du ikke allerede er meldt ind i et fitnesscenter, så overvej, om det ikke er på tide. Der findes helt sikkert mindst ét fitnesscenter i nærheden af dig.

Du kan også indrette dit eget fitnesscenter i hjemmet, hvis du har pladsen til det. Du kommer langt med håndvægte i forskellige vægtklasser, træningsmåtter og kettlebells, som gør det muligt at udføre mange forskellige træningsøvelser.

Gå aldrig ned på væske

Hvis du altid føler dig træt og uoplagt, så kan det skyldes, at du ikke får indtaget nok væske i løbet af dagen.

Du kan som hovedregel ikke drikke for meget væske, så hold dig ikke tilbage, men forsøg at holde dig til sunde drikke – vand og mælk. En god tommelfingerregel går på, at man skal drikke 1-2 liter væske om dagen.

Vær aktiv hver dag

Du bør være aktiv hver dag, hvis du ønsker at forvandle din krop én gang for alle. Alle former for aktivitet tæller, så det er underordnet, om du går, danser, løber eller cykler.

Du kan gøre dig selv og din krop en stor tjeneste ved at være aktiv 30-45 minutter om dagen, da det er sundt at få pulsen op og forbrænde nogle kalorier.

Læs mere

Fitness

Kom i dit livs bedste form med disse tips

Træningsmål

Skal du i dit livs bedste form, så kræver det både hård træning og den rette kost. Det er dog meget vigtigt, at det bliver tilrettelagt ordentligt, da du ellers vil ramme ind i overtræning og skader.

Det handler derfor om at starte stille op og så gradvist øge træningsmængden. Træner du op til et bestemt løb eller konkurrence, så skal du derfor starte din træning i god tid, hvis du skal i dit livs form.

Topformen tager tid

Du opnår ikke din topform i løbet af nogle måneder, det kræver flere års hård træning. Du kan dog komme rigtigt langt på nogle måneder, men topformen når du altså ikke på denne tid.

Hvis du starter fra et lavt niveau, så vil du hurtigt kunne opnå en voldsom fremgang. Ligeledes er det sværere med fremgang, hvis du allerede er i rigtig god form.

Du skal altid være realistisk og tilrettelægge et program, som du kan holde til i længden. Mange mister motivationen, hvis de starter for hårdt ud.

Derudover handler det ikke altid om at træne mest muligt, det handler snarere om hård træning i kortere tid og selvfølgelig sund kost.

Slank og sund med styrketræning

Hvis du vil tabe dig, så bør du også dyrke styrketræning. Der er mange, som nøjes med cardiotræning til vægttab, men dette er ikke optimalt.

Dit hvilestofskifte afhænger primært af din muskelmasse. Jo mere muskelmasse du har, jo højere vil dit hvilestofskifte være. Hvis du kun dyrker cardio og er i kalorieunderskud, så vil kroppen ”spise” noget af din muskelmasse til at dække dette energiunderskud.

Hvis du derimod også styrketræner, så vil kroppen primært forbrænde dit fedt, da den jo har brug for muskelmassen til det hårde arbejde. Din krop er altså intelligent og forsøger at indrette sig på bedst mulig vis.

En kombination af styrketræning og cardio er dermed optimalt, hvis du gerne vil være slank og sund.

Læs mere

Atletik

Derfor bør du ikke træne sent om aftenen

Udmattet efter træning

Du bør ikke træne sent om aftenen, hvis du kan undgå det. Det er selvfølgelig bedre med aftentræning, end hvis du ellers ikke får trænet overhovedet.

Sent om aftenen er din krop træt efter en lang dag, så den kan ikke yde optimalt til træning.

Dermed får du ikke det fulde udbytte af træningen, så du bør i stedet placere din træning tidligere på dagen.

Brug for mad efter træning

En anden god grund til at undgå aftentræning er kosten, da du har brug for meget mad efter træning.

Først og fremmest har du brug for en proteinshake med hurtigt optageligt protein og kulhydrat, men ca. 1-2 time(r) efter, skal du have et rigtigt måltid.

Dette måltid skal være forholdsvist stort, da din krop har brug for masser af mad i timerne efter træningen. Det er nemlig her, at den for alvor skal genopbygge sig selv i en stærkere udgave.

Dette harmonerer bare ikke med nattesøvnen, da du sover dårligere med et stort måltid lige inden sengetid.

Søvn er også essentielt for gode træningsresultater og din generelle sundhed, så det er vigtigt ikke at presse kroppen med store mængder mad inden sengetid.

Aktiv mand

Når du ikke kan undgå aftentræning

Du kan dog være i den situation, at det kun kan lade sig gøre at træne om aftenen. Det kan være, at du har en travl hverdag med familie og fuldtidsjob, og du bare ikke har andre muligheder end at træne om aftenen.

I stedet for det store måltid 1-2 time(r) efter træning, så kan du spise lidt ekstra i timerne op til træningen. Det skal ikke være lige inden træningen, da du så ikke kan yde optimalt.

Men hvis du spiser lidt ekstra aftensmad og lidt let mad inden træning, så kan du undgå det store måltid efter træningen.

Så har din krop adgang til store mængder god mad, som den kan bruge til restitution i løbet af natten.

Læs mere

Fitness

Gode grunde til at træne derhjemme

Hjemmetræning

Hjemmetræning er mere populært end nogensinde, og du kan sagtens skabe en effektiv træning i hjemmet. Du behøver nemlig ikke det helt vilde træningsudstyr for at stimulere kroppen på en god måde.

Derudover er det billigt, nemt og hurtigt med hjemmetræning, hvilket passer perfekt ind i en travl hverdag. På denne måde kan du altid træne, når du lige har lidt tid til det. Du behøver ikke at pakke træningstasken og bruge tid på transport til fitnesscenteret.

Hjemmetræning er effektivt

Med en vægtstang og nogle håndvægte kan du skabe et godt træningsprogram. Det er ikke nødvendigt med alle de store og dyre maskiner fra centret, det er faktisk mere effektivt med frie vægte.

Dine muskler bliver bedre stimuleret på denne måde, da træning med frie vægte også træner alle de stabiliserende muskler. Fokuser på de store muskelgrupper via bænkpres, squat, dødløft o.l.

Spar tid med hjemmetræning

Du kan træne lige, når det passer dig, og det behøver ikke at tage lang tid. Du skal ikke klæde om, pakke tasken eller bruge tid på transport til og fra centret.

Du sparer dermed rigtig meget tid, hvilket især er vigtigt i en travl hverdag med job og familie.

Slip for det dyre fitnessabonnement

Prisen for et fitnessabonnement er flere hundrede kroner om måneden, hvilket bliver til virkelig mange penge i længden.

Du kan indkøbe træningsudstyr til hjemmet for nogle få tusinde kroner, så udstyret er hurtigt tjent ind.

Træn med din familie

Du kan træne med din kæreste, venner eller børn, hvilket kan hjælpe på din motivation. Så er I sammen om projektet, og I kan sætte jeres yndlingsmusik på – og ellers bare nyde træningen sammen.

Læs mere

Cykling

Moderne træningsur – Anmeldelse af Sportsbuddy Veryfit V2

Træning

Sportsbuddy Veryfit V2 er et yderst moderne, elegant og let træningsur, men hvad kan man ellers forvente af uret? Det vil vi forsøge at gøre dig klogere på i denne anmeldelse. Anmeldelsen er blevet udarbejdet på baggrund af en række grundige testresultater. Uret stammer fra www.sportsbuddy.dk, hvor det står til 599 kr. inkl. fragt.

Veryfit V2

Fem hurtige facts

Før du bliver præsenteret for den egentlige anmeldelse, får du lige fem hurtige facts om uret, så du kan få en lidt bedre fornemmelse af, hvad vi har at gøre med:

  • Otte indbyggede sportsprogrammer
  • Tyndt og let (23 gram)
  • Op til 10 dages batterilevetid
  • Findes i mange forskellige farver
  • Gratis levering

Vurdering af den visuelle del

Selvom nogle mennesker vil påstå, at det visuelle ikke spiller nogen rolle, så er det en realitet, at de fleste sportsudøvere netop prioriterer designet højt.

Sportsbuddy Veryfit V2 klarer sig intet mindre end fantastisk, når det kommer til den visuelle del. Der er nemlig tale om et yderst veldesignet og praktisk træningsur, som blot vejer 23 gram. Producenten har desuden haft held med at designe et smalt ur, som passer til ethvert håndled. Dét fortjener de ros for, da mange andre træningsure er så brede og massive, at de kun ser godt ud på en mands håndled.

Træningsuret er udstyret med en ergonomisk rem og et flot touch display, som fungerer glimrende sammen rent visuelt.

I skrivende stund kan uret købes i fem forskellige farver bestående af sort, blå, rød, lilla og grøn. Skal du have et ur, som passer til ethvert sporty outfit, kan vi anbefale dig at vælge et sort ur.

Vurdering af den funktionsmæssige del

Dernæst kommer vi til den funktionsmæssige del, som på trods af designets høje relevans, er den vigtigste faktor. Du køber jo ikke et træningsur for at få et pænt smykke, men derimod for at gøre brug af urets mange funktioner, ikke sandt?

I starten af testen erfarede vi, at det fine ur byder på intet mindre end otte indbyggede sportsprogrammer. Der er bl.a. programmer til yoga, cykling og fitness. Det tager blot et par sekunder at vælge det ønskede program, og så er man i gang. Gør du brug af et af de repræsenterede programmer, kan du følge med i, hvor mange kalorier du har forbrændt, hvor lang tid du har trænet, og hvordan din puls har været undervejs. Derudover kan du benytte dig af det indbyggede stopur, som kan bruges til intervaltræning og andre aktiviteter.

I vores test blev vi ligeledes bekendt med, at uret er vandtæt. Det tåler både vand, sved og regn, så det kan sagtens bruges både indendørs og udendørs. Du kan sågar tage uret med i bad, hvis du ønsker det.

Hvad angår batterilevetiden, kan vi konkludere, at uret holder strøm i op til 10 dage. Den reelle batterilevetid afhænger af, hvor ofte man bruger uret, og hvilke funktioner man anvender. Det tager 2 timer (+/-) at lade batteriet op. En batterilevetid på ca. 10 dage er meget tilfredsstillende for et relativt billigt ur som dette.

Man skal ikke lade sig narre af det simple og elegante design. Sportsbuddy Veryfit V2 er nemlig spækket med lækre funktioner som alarm, pulsmåler, skridttæller, søvntracker og mange andre funktioner. Alle disse funktioner fungerer eksemplarisk.

Slutteligt vil vi gerne have lov til at fremhæve den medfølgende app, som virker på langt de fleste enheder. App’en er ganske gratis og leverer et godt overblik over alle de mest væsentlige træningsdata.

Opsummeret får du et fremragende træningsur til en lav pris. Det er ikke det mest avancerede ur på markedet, men uret byder – ifølge os – på alle de funktioner, man kan ønske sig. Ergo kan vi varmt anbefale dig at købe produktet.

Læs mere

Fitness

De vigtigste fordele ved fysisk aktivitet

Motion

Det er meget bemærkelsesværdigt, at der er så mange danskere, som ønsker en mere aktiv hverdag, men som aldrig får gjort noget ved det.

Ingen mennesker får et bedre helbred, en flottere krop eller en bedre form uden at investere tid og energi. Uanset om du er lønmodtager, selvstændig eller studerende, skal du sørge for at sætte tid af til fysisk aktivitet flere gange om ugen. Det er nu blevet tid til at fremhæve de vigtigste fordele ved fysisk aktivitet.

Derfor skal du være aktiv

I princippet bestemmer du selv, om du vil ligge på sofaen, eller om du vil løbe en tur, når du kommer hjem fra arbejde, men hvad tænker du er mest fornuftigt? Du er herre over dit eget liv, så hvis du føler, at sport og motion er spild af tid, så kan du blot undlade at bruge din tid på det.

Der er flere hundrede gode grunde til at være aktiv i hverdagen, men lad os nøjes med at fremhæve de vigtigste fordele for overskuelighedens skyld:

  1. Reducerer dit stressniveau
  2. Sænker dit blodsukker
  3. Fremmer dit vægttab
  4. Opbygger og bevarer musklerne
  5. Modvirker angst og stress
  6. Styrker knoglerne
  7. Forbedrer din søvnkvalitet
  8. Øger dit velvære

Foruden ovenstående fordele skal du da også vide, at det kan være både sjovt og lærerigt at dyrke sport og motion. Du finder ud af, hvor meget din krop kan holde til, ligesom du erfarer, at nogle motionsformer er sjovere og mere givende end andre.

Billigfitness er webshoppen, du skal besøge, hvis du gerne vil være mere aktiv i din dagligdag og derfor har brug for diverse træningsudstyr. Du kan hurtigt komme i topform ved at dyrke cardio og styrketræning i hjemmet. Vil du gerne hjælpes godt i gang, kan du overveje at hyre en personlig træner, som kan guide dig.

Læs mere

Populære indlæg