Følg os

Sponsoreret Sundhed

De bedste behandlingsformer inden for sport og sundhed

Akupunktur

Uanset om man er en aktiv sportsudøver eller bare godt kan lide at gå en tur i skoven til hverdag, så kan man altså godt komme ud for skader og smerter i led og muskler. Det er helt naturligt, når kroppen udsættes for fysisk aktivitet, at den til tider reagerer med smerter og irritation. Heldigvis kan der gøres noget ved problemet med moderne behandlingsformer.

Tidligere alternativ behandlingsform opnår massiv popularitet

Har du før prøvet at blive behandlet med akupunktur? Hvis ikke, så kan vi her forklare i korte træk, hvad denne behandlingsform i virkeligheden går ud på. Akupunktur er tidligere blevet set som værende en alternativ behandlingsform, men i dag bliver den flittigt brugt af alle, der har smerter i muskler og led. Akupunktur går ganske enkelt ud på, at man får stukket små nåle i de områder på kroppen, der kan afhjælpe eventuelle skader. Nålene går dermed ind og frigør smerten og kan derfor i mange tilfælde behandle folk for deres uheldige sportsskader.

Udover at akupunktur kan behandle folk for deres sportsrelaterede skader, så kan denne behandlingsform også tilbyde hjælp til mange andre lidelser. Har du for eksempel en tendens til at få migræne, så kan du ved hjælp af de små nåle afhjælpe den uudholdelige smerte, en migræne kan pådrage et menneske. Selv gravide kan få gavn af akupunktur. Oplever du en masse kvalme i forbindelse med din graviditet, så kan du altså også nemt blive behandlet for dette med akupunktur.

Behandling mod smerter i ryg og nakke

Som seriøs sportsudøver skal der ikke meget til, før man oplever ryg- og nakkesmerter. Disse smerter kan være forfærdelige at have, især hvis man er vild med at dyrke sport og fitness. Er du derfor en af dem, som døjer med slemme smerter, så kan du med fordel tage kontakt til en kiropraktor. En kiropraktor kan i rigtig mange tilfælde afhjælpe smerter i musklerne omkring nakke og ryg.

Er du derimod interesseret i at få løsnet op i kroppens led og muskler, så kan en professionel massage være vejen frem. Der findes et væld af sportsmassører såvel som fysioterapeuter, der kan hjælpe dig med at få løsnet op i kroppen og dermed slippe af med de mange spændinger. Dette kan være en rigtig god investering, hvis man vil holde sin krop sund og stærk i mange år frem.

Alt i alt er ovenstående behandlingsformer super gode til at få kroppen tilbage i god form. Pengene til disse behandlinger er i de fleste tilfælde givet godt ud, ifald du vil fortsætte med at dyrke sport og leve et sundt liv uden smerter og spændinger.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sponsoreret

Råd til at holde din form ved lige med aktivitetsur

aktivitetsur

At være i god form kan være noget, som man opnår ved at træne meget. Træner man ofte vil det komme helt naturligt, at man kommer i god form. Der er naturligvis dem, der har lettere ved at komme i god form end andre. Hvis man pludseligt bliver syg eller skadet, kan det gøre, at man i en tid ikke kan træne så meget. Det kan gøre, at man får sværere ved at holde sig i god form. Der er dog visse ting, man kan gøre for at vedligeholde sin form, så godt man kan imens. Blandt andet kan man gå lange ture og købe et godt aktivitetsur.

Hemmeligheden er de lange gåture

At gå lange ture er måske ikke noget, som man forbinder med at være i rigtig god form og have en meget trænet krop. Og hvis man går en lang tur hver dag, vil man da heller ikke opleve, at ens overarme pludseligt svulmer op, og at man kan klare et helt marathon. Ikke desto mindre er der rigtig mange fordele ved de lange ture. Hvis du for en tid ikke kan træne så meget, som du er vant til, kan du overveje at gå lange ture. Du kan tage et aktivitetsur med, som kan gøre, at du ser præcis, hvor langt du går.

Hver dag kan du for eksempel tage en morgentur. Du kan finde en rute, du kan lide og udvælge, hvor langt du vil gå. Hver morgen kan du stå op i bedre tid, end du plejer, og gå den tur, du har udvalgt. Det kan hurtigt blive en del af et ritual, og du vil formentligt kunne finde stor glæde ved dette. En vigtig ting er, at du sørger for at holde et godt tempo. I stedet for at gå og slentre, bør du gå hurtigt og føle, at du får pulsen lidt op. Du kan se, hvor højt du får pulsen op ved at købe det bedste aktivitetsur på markedet. Så kan du både se din puls og de skridt, du har gået. Faktisk vil dette være forbrændingsmæssigt lige så godt for dig som at løbe en tur i langsomt tempo. Desuden er det langt mindre belastende for kroppen. Derfor er der mange gode ting ved at gå en tur hver dag. Og der er ingen tvivl om, at når du er ovenpå igen og klar til at træne, vil du være i meget bedre form, end hvis ikke du havde trænet.

Hold øje med din færden med aktivitetsur

Det er ikke kun antal skridt, du kan måle med et aktivitetsur. Du kan også se, hvor meget du har forbrændt. Det kan være en indikator for, hvor god form du er i. Jo flere kalorier du får forbrændt på en dag, i jo bedre form vil du naturligvis være. Derfor er det en rigtig god ide at investere i sådan et ur.

Det er et produkt, du kan finde i de fleste butikker, der forhandler ting til træning. Du kan finde et, der passer til din stil, og et design du synes er pænt.

Læs mere

Fitness

Kniber det med tid til træningen?

Hjemmetræning

Spar tid og træn hjemme hos dig selv

Sådan får du tid til at forkæle din krop med målrettet og effektiv træning

At benytte fitnesscentre til styrketræning, holdtræning og konditionstræning er blevet mere og mere populært over de seneste år, og der findes stort set centre i samtlige danske byer. Men for den travle husmor eller ham, som arbejder på fuldtid, kan det være svært at finde tiden til at benytte centeret. Her giver hjemmetræning god mulighed for alligevel at dyrke motion og forbrænde kalorier uden, at det kræver hverken den samme tid eller de samme omkostninger som at benytte et fitnesscenter.

Tilpas træning til dit eget skema

Et travlt skema og et døgn, som gerne skulle bestå af mere end 24 timer, er noget, som de fleste i dag kender til. Som samfund bliver vi mere og mere karrierefokuserede og lader i høj grad vores tidsskema være så pakket som overhovedet muligt. Det betyder nedprioritering af værdifulde ting som f.eks. motion, og selvom de overskudsagtige kan få presset et besøg i fitnesscenteret ind, er det ikke tilfældet for alle. Hjemmetræning vinder mere og mere frem og er blevet et stort fænomen i både indland og udland, og netop muligheden for at tilpasse træning til eget skema, er, hvad der gør hjemmetræning til det nye sort.

Der er gode muligheder for hjemmetræning

Hjemmetræning behøver hverken kræve specielt meget plads eller diverse forskellige udstyrselementer og tilbehør. Simple håndvægte kan være grundlaget for træning af stort set alle muskelgrupper, og det samme gælder kettlebells, som nemt kan anskaffes i diverse sportsforretninger. Desuden er TRX og cirkeltræning uden udstyr blevet meget populært, og at arbejde med egen vægt kan også være ekstremt styrkende. Du kan læse mere om forskellige muligheder for hjemmetræning her. Lav træning om morgenen inden, du tager på arbejde, eller gennemfør en lyntræning inden, at du skal i seng om aftenen – tidspunktet er op til dig, men med lette øvelser og begrænsede behov for tid og udstyr for at kunne udføre øvelser hjemme, er der ingen undskyldning for ikke at få motion.

Udstyr eller ej – motionen gør underværker

I en stresset hverdag, hvor tiden ikke er til at benytte et fitnesscenter, er hjemmetræningen ikke bare godt for helbredet. Motion kan generelt have stor betydning for hjernens funktionalitet, og det siges samtidig, at motion nedsætter følelsen af stress, hvorfor det i en tidsknap dagligdag kan gøre underværker. At motion hverken behøver koste mange penge eller kræve meget tid gør det blot endnu mere attraktivt at leve en sundere livsstil og på den måde gøre noget godt for helbredet, for sjælen og for kroppen generelt.

Lad dig inspirere

Er du blevet overbevist om, at hjemmetræningen er noget for dig, men har du svært ved at finde ud af, hvor du skal starte, og hvordan du kommer videre? Der findes forskellige apps til smartphones, som kan guide dig til en effektiv hjemmetræning, og desuden kan du ofte få gode tips og tricks på de sociale medier. Derudover, er der hjemmesider, som er specialiserede i træning for både nybegyndere og øvede, og her får du mulighed for endnu bedre rådgivning og vejledning til, hvordan du kommer i gang. Du kan f.eks. læse mere på Iforms hjemmeside her.

Læs mere

Fitness

De 4 bedste romaskiner – find den bedste til dig

bedste romaskiner i år

At ro er en unik træningsform, og en af de bedste der findes. Man får aktiveret hele kroppen, alle musklerne samtidig med at konditionen bliver forbedret. Det gør den til en ideel form for motion for langt de fleste mennesker. Når man gerne vil i gang med at motionere, kan det være svært at vælge den bedste fremgangsmåde. Man vil gerne opbygge muskler, men samtidig vil man gerne forbrænde kalorier og tabe noget fedt. Med en god romaskine kan man gøre dette på én og samme tid.

Naturligvis kan man melde sig ind i et fitnesscenter og bruge de maskiner som befinder sig her, men hvis man har svært ved at finde tid til at bevæge sig derhen, så er det en bedre ide at anskaffe en til sit hjem. På den måde sparer man tid, og det er altid let tilgængeligt at træne. Man kan hoppe på den lige når man står op, eller ro sig en tur inden aftensmaden.

Men hvilken romaskine skal man så vælge? Vi har talt med Alt.dk for at få deres input til de fire bedste romaskiner til hjemmet.

Der er flere ting man skal tænke igennem. Vi vil her gennemgå nogle af de ting man skal være opmærksom på, så man forhåbentlig kan finde frem til den som passer bedst til ens behov. Desuden vil kigge på 4 af de bedste romaskiner, som du stærkt kan overveje at anskaffe dig, hvis du vil i gang med denne træningsform.

Hvilken modstand skal maskinen have?

Der er grundlæggende tre forskellige måder en romaskine kan skabe modstand: vand, luft eller magnetisme. Vandmodstand skabes ved hjælp af en lille tank som fyldes op med væske. Maskinens årer bevæger sig igennem dette, og skaber en meget autentisk oplevelse. Dog kan det være svært at justere mere præcist på modstandsstyrken.

Testvinderen CONCEPT2 er baseret på vindmodstand. Her sidder der en turbine hvor styrken kan kontrolleres ved hjælp af displayet. Vindmodstand kan suppleres med magnetisme som eksempelvis kan sidde i sædets skinne (find den her).

Programmer og displayet

En anden vigtig egenskab man skal tage i betragtning, er de digitale funktioner. Afhængigt af hvilken model man vælger, kan de variere meget i hvor avanceret de er. Jo dyre maskinen er, jo flere indstillinger og muligheder er der som oftest. Den model som er blevet kåret som den bedste af de billigste, Kettler Rover Axos, er et glimrende valg i forhold til pris og kvalitet, men man får ikke lige så mange præcise oplysninger vist på displayet.

Med en mere avanceret model som Abilica Windrower 2.0 skal man betale lidt mere, men til gengæld får man mulighed for at indstille mere præcise træningsprogrammer samt oplysninger om kalorieforbrænding og puls med et pulsbånd (find den her).

Vælg det rigtige sæde

Hvis romaskinen ikke er komfortabel, så stiger sandsynligheden for at man ikke får den brugt. Derfor skal man vælge en maskine med et sæde som passer til en. Hvis man er en stor person, så skal man have det med i sine overvejelser. En maskine som Reebok GR ROWER har et sæde som kan glide 85cm i længden, og den har meget avancerede indstillinger for magnetisk modstand. Det gav den en plads blandt de fire bedste romaskiner, som vi har udvalgt og anmeldt.

Læs mere

Fitness

Guide til effektiv behandling af ømme muskler

Sportsmassage

Lige meget om du dyrker fitness, styrketræning, fodbold, dans eller noget helt femte, så kommer du ikke uden om at have ømme muskler fra tid til anden. Muskelømhed forekommer hyppigt og varer typisk i et par døgn eller tre.

Dyrker man hyppig sport og motion, så er det helt normalt, at man oplever ømme muskler. Ømhed er ikke farligt, men det kan ikke desto mindre være meget ubehageligt at føle sig øm i hele kroppen, hvorfor det er værd at undersøge, hvilke behandlingsmuligheder der findes.

Her bliver du præsenteret for en kort guide til at behandle ømhed i musklerne.

Sportsmassage er vejen frem

Man kan næsten ikke tale om behandling af muskelømhed uden at komme ind på massage på et tidspunkt. Massage, herunder sportsmassage, er nemlig den mest effektive behandlingsløsning. Det er med sportsmassage muligt at nedsætte både hævelse, smerte og ømhed i musklerne med helt op til 30 %. Det kan du læse mere om her.

I dag er vi danskere så privilegerede, at vi kan blive behandlet i eget hjem. Det er muligt takket være raskrask.dk, som tilbyder massage ud af huset. Du behøver altså ikke længere at forlade dit hjem for at få massage.

Stræk ud

Udstrækning er også en meget effektiv måde, hvorpå man kan både forebygge og behandle ømme muskler.

Ifølge os bør alle aktive mennesker strække ud efter endt træning, da man kan forhindre mange gener ved blot at bruge fem minutter på udstrækning. Alle de store stjerner strækker ud, når de har været aktive, så hvorfor skulle du ikke også gøre det? Du kan evt. supplere med yoga og / eller pilates.

Overvej smertestillende spray

Smertestillende spray lyder måske som noget opreklameret fis, men det virker faktisk.

Smertestillende spray bliver brugt af professionelle behandlere og sportsudøvere over hele verden, så du bør også give det en chance.

Det skal for en god ordens skyld nævnes, at ikke alle produkter er lige effektive, hvorfor man bør undersøge forskellige muligheder, før man afgiver en bestilling på smertestillende spray.

Læs mere

Cykling

Moderne træningsur – Anmeldelse af Sportsbuddy Veryfit V2

Træning

Sportsbuddy Veryfit V2 er et yderst moderne, elegant og let træningsur, men hvad kan man ellers forvente af uret? Det vil vi forsøge at gøre dig klogere på i denne anmeldelse. Anmeldelsen er blevet udarbejdet på baggrund af en række grundige testresultater. Uret stammer fra www.sportsbuddy.dk, hvor det står til 599 kr. inkl. fragt.

Veryfit V2

Fem hurtige facts

Før du bliver præsenteret for den egentlige anmeldelse, får du lige fem hurtige facts om uret, så du kan få en lidt bedre fornemmelse af, hvad vi har at gøre med:

  • Otte indbyggede sportsprogrammer
  • Tyndt og let (23 gram)
  • Op til 10 dages batterilevetid
  • Findes i mange forskellige farver
  • Gratis levering

Vurdering af den visuelle del

Selvom nogle mennesker vil påstå, at det visuelle ikke spiller nogen rolle, så er det en realitet, at de fleste sportsudøvere netop prioriterer designet højt.

Sportsbuddy Veryfit V2 klarer sig intet mindre end fantastisk, når det kommer til den visuelle del. Der er nemlig tale om et yderst veldesignet og praktisk træningsur, som blot vejer 23 gram. Producenten har desuden haft held med at designe et smalt ur, som passer til ethvert håndled. Dét fortjener de ros for, da mange andre træningsure er så brede og massive, at de kun ser godt ud på en mands håndled.

Træningsuret er udstyret med en ergonomisk rem og et flot touch display, som fungerer glimrende sammen rent visuelt.

I skrivende stund kan uret købes i fem forskellige farver bestående af sort, blå, rød, lilla og grøn. Skal du have et ur, som passer til ethvert sporty outfit, kan vi anbefale dig at vælge et sort ur.

Vurdering af den funktionsmæssige del

Dernæst kommer vi til den funktionsmæssige del, som på trods af designets høje relevans, er den vigtigste faktor. Du køber jo ikke et træningsur for at få et pænt smykke, men derimod for at gøre brug af urets mange funktioner, ikke sandt?

I starten af testen erfarede vi, at det fine ur byder på intet mindre end otte indbyggede sportsprogrammer. Der er bl.a. programmer til yoga, cykling og fitness. Det tager blot et par sekunder at vælge det ønskede program, og så er man i gang. Gør du brug af et af de repræsenterede programmer, kan du følge med i, hvor mange kalorier du har forbrændt, hvor lang tid du har trænet, og hvordan din puls har været undervejs. Derudover kan du benytte dig af det indbyggede stopur, som kan bruges til intervaltræning og andre aktiviteter.

I vores test blev vi ligeledes bekendt med, at uret er vandtæt. Det tåler både vand, sved og regn, så det kan sagtens bruges både indendørs og udendørs. Du kan sågar tage uret med i bad, hvis du ønsker det.

Hvad angår batterilevetiden, kan vi konkludere, at uret holder strøm i op til 10 dage. Den reelle batterilevetid afhænger af, hvor ofte man bruger uret, og hvilke funktioner man anvender. Det tager 2 timer (+/-) at lade batteriet op. En batterilevetid på ca. 10 dage er meget tilfredsstillende for et relativt billigt ur som dette.

Man skal ikke lade sig narre af det simple og elegante design. Sportsbuddy Veryfit V2 er nemlig spækket med lækre funktioner som alarm, pulsmåler, skridttæller, søvntracker og mange andre funktioner. Alle disse funktioner fungerer eksemplarisk.

Slutteligt vil vi gerne have lov til at fremhæve den medfølgende app, som virker på langt de fleste enheder. App’en er ganske gratis og leverer et godt overblik over alle de mest væsentlige træningsdata.

Opsummeret får du et fremragende træningsur til en lav pris. Det er ikke det mest avancerede ur på markedet, men uret byder – ifølge os – på alle de funktioner, man kan ønske sig. Ergo kan vi varmt anbefale dig at købe produktet.

Læs mere

Fitness

De vigtigste fordele ved fysisk aktivitet

Motion

Det er meget bemærkelsesværdigt, at der er så mange danskere, som ønsker en mere aktiv hverdag, men som aldrig får gjort noget ved det.

Ingen mennesker får et bedre helbred, en flottere krop eller en bedre form uden at investere tid og energi. Uanset om du er lønmodtager, selvstændig eller studerende, skal du sørge for at sætte tid af til fysisk aktivitet flere gange om ugen. Det er nu blevet tid til at fremhæve de vigtigste fordele ved fysisk aktivitet.

Derfor skal du være aktiv

I princippet bestemmer du selv, om du vil ligge på sofaen, eller om du vil løbe en tur, når du kommer hjem fra arbejde, men hvad tænker du er mest fornuftigt? Du er herre over dit eget liv, så hvis du føler, at sport og motion er spild af tid, så kan du blot undlade at bruge din tid på det.

Der er flere hundrede gode grunde til at være aktiv i hverdagen, men lad os nøjes med at fremhæve de vigtigste fordele for overskuelighedens skyld:

  1. Reducerer dit stressniveau
  2. Sænker dit blodsukker
  3. Fremmer dit vægttab
  4. Opbygger og bevarer musklerne
  5. Modvirker angst og stress
  6. Styrker knoglerne
  7. Forbedrer din søvnkvalitet
  8. Øger dit velvære

Foruden ovenstående fordele skal du da også vide, at det kan være både sjovt og lærerigt at dyrke sport og motion. Du finder ud af, hvor meget din krop kan holde til, ligesom du erfarer, at nogle motionsformer er sjovere og mere givende end andre.

Billigfitness er webshoppen, du skal besøge, hvis du gerne vil være mere aktiv i din dagligdag og derfor har brug for diverse træningsudstyr. Du kan hurtigt komme i topform ved at dyrke cardio og styrketræning i hjemmet. Vil du gerne hjælpes godt i gang, kan du overveje at hyre en personlig træner, som kan guide dig.

Læs mere

Populære indlæg